perjantai 25. syyskuuta 2015

25.9.2015 Elvis ja kesä joka muutti kaiken

Lapsena vietin ison osan kesistäni mökillämme Renkajärvellä Hämeenlinnan kupeessa. Kesät olivat mahtavia mamman ja papan kanssa leikkiessä, pelaillessa serkkujen kanssa pelejä, uidessa ja saunoessa ja seikkaillen niityillä ja metsissä. Sadan metrin päässä asui mökkinaapurimme Kalle perheineen. Maatalossaan perheellä oli eläimiä; hevosia, koiria ja lehmiä. Perheessä oli hieman itseäni nuorempi tytär, pieni peikkomainen tyttö, jonka kanssa leikimme niin lammaspaimenia kuin autiolla rannalla asuvia seikkailijoitakin. Eräänä kesänä mökille saapuessani tyttö esitteli meille uusimman maatalon asukkinsa; sian nimeltään Elvis. Se kesä ja Elvis rakensivat pohjan tulevaisuuden eläinsuhteelleni.

Ymmärsin pian Elviksen kanssa leikkiessäni sen ymmärtävän samanlaisia asioita kuin koirien, joiden kanssa olin ollut tekemisissä. Elvis oli vuorovaikutteinen ja leikkisä. Se oppi uusia asioita nopeasti ja käsitti mitä siltä pyydettiin. Oivaltaessani tämän, ymmärsin entistä vahvemmin Elviksen päätyvän ruoaksi ja elämänsä loppuvan ihmisen toimesta, vain ihmisten makunautintojen vuoksi. Kyseenalaistin tätä pohtimalla miksi syömme eläimiä, etenkin toisia eläimiä, toisten nauttiessa eriarvoista asemaa lemmikkieläiminämme? Tietämättäni pohdin jo lapsena spesismiä eli lajisortoa, olentojen arvon tai oikeuksien määrittämistä sillä perusteella mihin lajiin ne kuuluvat.

Sikojen lainsäädännön mahdollistamaa elämää, kuva www.elaintehtaat.fi

Suurin osa tuntemistani ihmisistä ei hyväksy ihmisten syrjintää tai epätasa-arvoista kohtelua rodun tai etnisen alkuperän perusteella. Ihminen kykenee samaistumaan tai eläytymään muihin ihmisiin ja heidän tilanteeseensa, eli kokemaan empatiaa. Rasismissa empatia jää uupumaan ja sosiaaliset ihmisryhmät, joihin emme itse kuulu, nähdään etäisinä ja epäinhimillisinä. Itse asiassa mekanismi rasismin ja spesismin taustalla on sama; tietty osa ihmisistä asetetaan arvoltaan ja asemaltaan toisten yläpuolelle.

Usein ihmiset sanovat pitävänsä eläimistä ja mieltävät itsensä eläinten ystäviksi. He reagoivat vahvasti uutisiin lemmikkieläinten rääkkäystapauksista. Tämä on äärimmäisen hieno asia ja taustalla onkin kyky eläytyä näiden eläinten asemaan ja kärsimykseen erilaisen eläinkuvan ja käsityksen kautta kuin esimerkiksi tuotantoeläinten kohdalla. Monilla on ollut merkityksellisiä eläinsuhteita koirien tai kissojen kanssa. Niiden maailmaa on tullut tarkasteltua lähemmin ja koettua tunnesiteitä niiden kanssa. Nähtyään koiran tai kissan ymmärtävän monia asioita, oppivan asioita jopa ihmislastakin enemmän, kokevan kärsimystä ja kipua kuten ihminen kokee, ei halua näiden suloisten eläinten kärsivän tai kokevan väkivaltaa.

kuva www.elaintehtaat.fi

Nykyisin joka viidennessä suomalaisessa perheessä on koira, koiria on enemmän kuin koskaan, arviolta noin 600 000. Kissoja on arviolta Suomessa niinkin paljon kuin 800 000 – 1 300 000. Lemmikkieläinala on kasvanut 1990 – luvulta voimakkaasti ja melkein miljoonassa suomalaisessa perheessä on jokin lemmikkieläin. Tätä vasten heijastaen ei olekaan ihme, että ihminen kokee lemmikkieläimen statusta nauttivat eläimet itselleen läheisemmäksi kuin esimerkiksi lehmän, sian tai kanan. Harva ihmisistä on ollut kosketuksissa siihen todellisuuteen, jota tuotantoeläinten arki on, saati itse tuotantoeläimiin. Lihansyönnin paradoksista puhuttaessa tarkoitetaan ristiriitaista eläinsuhdetta, jossa toisaalta eläimistä välitetään ja niille ei haluta tuottaa kärsimystä, mutta toisaalta lautaselle päätyy lihaa, joka edellyttää jonkinasteista kärsimyksen tuottamista ja tappamista. Psykologisesti tilanteen nostattamaa ahdistusta vaimentavat ihmisten rakentamat keinotekoiset jaottelut eri eläinlajien välillä. Osa eläimistä putoaa lemmikkieläinten luokkaan, toiset ovat villi- tai tuotantoeläimiä. Näiden eri luokkien kohdalla pätevät erilaiset säännöt ja jo lainsäädäntömme mahdollistaa eri eläinlajien erilaisen kohtelun. Se, mikä luokitellaan laittomaksi lemmikkieläinten kohdalla, on tuotantoeläinten kohdalla karua todellisuutta jota elinkeinoksikin kutsutaan.

Itse olen kiitollinen Elvikselle ja lapsuuden kesälleni siitä ajatteluprosessista jonka se käynnisti. Aloin kyseenalaistaa sukulaismiehen metsästysharrastusta ja eläinten syömistä ylipäätään. Koulussa jäin ajatusteni vuoksi jälki-istuntoon. Saimme väritettäväksi kuvan iloisesta eläinlaumasta, junassa matkalle jonnekin. Tehtävänantona oli värittää eläimet ja kirjoittaa tarina siitä, minne eläimet ovat matkalla. Väritin eläimet voimakkailla väreillä ja kirjoitin alle; ELÄIMET OVAT MATKALLA TEURASTAMOON! Opettaja ei tainnut ymmärtää sisälläni herännyttä ajattelijaa, mutta itse vierastin älyllistä epärehellisyyttä jo silloin. Miksi kirjoittaisin kauniin tarinan metsäretkestä, kun valtaosa kuvassa esiintyvistä possuista ja lehmistä päätyy kuitenkin ihmisten ravinnoksi? Vieläpä teuraskuljetuksissa, jotka voivat EU-lainsäädännön mukaisesti tänä päivänäkin olla jopa useiden päivien mittaisia. Tieteellisesti on kuitenkin todistettu, että mitä pidempi teuraskuljetusmatka on, sitä enemmän se kärsimystä eläimille tuottaa.

Häkkikanalan arkea, kuva www.elaintehtaat.fi

Kulutustottumusmuutokset saivat kuitenkin odottaa lapsuuden muututtua aikuisuudeksi. Eräänä sateisena päivänä kahlatessani kirjaston hyllyjä, osui käsiini kirja josta olin kuullut paljon. Kävelin nopeasti tiskille lainaamaan opuksen ja muistan malttamattomana polkeneeni kotiin päästäkseni aloittamaan. Luinkin kirjan miltei yhdellä istumalla loppuun saakka, sen ollen niin vaikuttava kuin olin ajatellutkin. Kyseessä oli eläinoikeusliikkeen perusteoksenakin pidetty filosofi Peter Singerin teos Animal Liberation (Oikeutta Eläimille). Seuraavana päivänä ryhdyin vegaaniksi.

Kirjassaan Singer argumentoi spesismiä vastaan todeten, ettei rationaalinen etiikka voi millään lähteä ihmisen erityisoikeuksista muihin lajeihin nähden. Kirjan suomennetusta nimestä huolimatta Singer lähestyy asiaa eläinten oikeuksien kannattamisen sijaan utilitaristisesta näkökulmasta. Utilitarismin mukaan sellainen teko on hyvä, joka tuottaa mahdollisimman paljon hyviä ja hyödyllisiä seurauksia mahdollisimman monelle. Koska eläimet ovat kykeneväisiä kärsimään, ne pitää ottaa huomioon. Singer siis päätyy puolustamaan eläimiä utilitarismin perusajatuksesta, eli kärsimyksen minimoimisesta, käsin. Muistan tänäkin päivänä kuinka vahvasti kirja vaikutti minuun. Kyseessä oli yksi elämäni voimallisimmista lukukokemuksista, ja kyllä, olen lukenut elämässäni erittäin paljon. Olin jo valmis muutokseen, joten kirja oikeastaan perusteluineen ja faktoineen sinetöi päätökseni. En enää halunnut osallistua eläinten kärsimyksen tuottamiseen ja massamurhaan kulutustottumuksillani. Eläinsuhteeni oli lopullisesti muuttunut.

kuva www.elaintehtaat.fi

Moni ihminen yhä nykyäänkin mielikuvissaan sijoittaa eläintuotannon idylliselle maaseudulle, jossa siat piehtaroivat, kanat kuopsuttelevat ja lehmät nauttivat lajityypillisestä elämästään. Ei tietenkään mikään ihme, eläintuotanto käyttää melkoisesti rahaa markkinointiinsa, myydäkseen ihmisille valheellista mielikuvaa todellisuuden sijaan. Myös maidontuotantoon käytetään EU:n ja valtion taholta suuria summia. Vuonna 2013 Valio markkinoi 1,8 miljoonalla eurolla maidonjuontia koululaisille. EU:n koulumaitotukea hakee 80 – 90 prosenttia suomalaisista kouluista, yhtä maitolitraa tuetaan 18,5 sentillä. Koulumaitotukea saavat koulut ja päiväkodit ovat ehdollistettuja pitämään näkyvällä paikalla Maaseutuviraston julistetta, jossa suositellaan juomaan maitoa luuston hyväksi.

Maidontuotanto liittyy saumattomasti lihateollisuuteen, lypsykarjan päätyessä teuraaksi noin neljän vuoden iässä. Eläintuotannossa eläin nähdään välineenä, josta saatava hyöty mitataan tuottavuuden perusteella. Vuonna 2013 Suomessa oli noin 283 000 maidontuotannossa olevaa lypsylehmää. Sikoja tapetaan vuosittain ruoaksi 2,2 miljoonaa kappaletta, vajaan puolen vuoden iässä. Yhdellä broileritilalla on keskimäärin 40 000 lintua, joista vähintään 15 000 asuu samassa hallissa koko lyhyen elämänsä. Suomessa tapetaan vuosittain noin 55 miljoonaa viiden viikon ikäistä broileria. Eläimet elävät lyhyen elämänsä ahtaasti, pääsemättä toteuttamaan lajityypillistä käytöstään, vieroitettuna emoistaan huomattavasti aiemmin kuin luonnossa, kokien stressiä, ahdistusta ja kauhua. Tuotantoeläimille tehdään ilman puudutusta toimenpiteitä, jotka luokiteltaisiin eläinsuojelurikoksiksi lemmikkieläinten kohdalla. Tuotantoeläimet asuvat olosuhteissa, joita vastaavissa lemmikkieläintään pitävä syyllistyisi eläinsuojelurikokseen. Kuolemaa tuotetaan liukuhihnalta: suomalaisessa eläinteollisuudessa syntyy ja kuolee vuosittain noin 70 miljoonaa eläintä.

Silmät täynnä epätoivoa, kuva www.elaintehtaat.fi

Olen itse vieraillut maitotiloilla ja teurastamossa, jo asiat oivallettuani ja kulutustottumukseni muuttaneena. Muistan katsoneeni eläinten silmiin ja nähneeni tyhjyyttä, pelkoa ja apatiaa. Kuivuneen toiveen elämästä joka jäi elämättä, ihmisten vuoksi. Teurastamossa olen nähnyt eläinten roikkuvan rivissä, lyhyen ja sisällöttömän elämän eläneinä, stressaavan kuljetusmatkan jälkeen teurastettuina. Päätyen ihmisen lautaselle, ihmisen joka harvoin tiedostaa rahoittavansa tätä todellisuutta jota tehotuotannoksikin kutsutaan. Sydäntäni särkee niiden eläinten puolesta, jotka eivät saa kokea edes kymmenesosaa siitä, jota ne luonnossa lajityypillisesti eläessään saisivat. On vain elämä, joka päättyy ennen kuin se oikeastaan ehti alkaakaan.

Toivoisinkin ihmisten kyseenalaistavan eläinkuvaansa ja tottumuksiaan, ulottavan myötätuntoansa laajemmalle. Vaikka emme olisi leikkineet kanan kanssa kuten olemme leikkineet koiran kanssa, tai nauraneet sian kepposille kuten kissan jekuille, voimme oppia näistä eläimistä lisää. Psykologit ovat myös laajentaneet empatia – sanan merkitystä siten, että sillä voidaan tarkoittaa myös tietoista rationaalista yritystä asettua toisen asemaan. Mikäli haluamme muutosta kohti oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta, eikö kaiken kärsimyksen vähentäminen ole tärkeää?


Elämäni on saanut uskomattoman paljon rikkautta valintojeni johdosta. Olen tutustunut todella empaattisiin ja vahvasti tunteviin ihmisiin. Ihmisiin, jotka jaksavat pitää heikompien puolta ja yrittää ajaa niiden asiaa, joilla ei omaa ääntä ole. Olen alkanut nauttia ruoanlaitosta ennennäkemättömällä tavalla, koska sydämessäni ei ole ristiriitaa siitä, että tuottaisin valinnoillani vahinkoa muille. Hyvän omantunnon herkkuja on mukava nauttia. J Herään aamuisin hymyillen, ei vain siksi että olen onnellinen, vaan siksi että olen onnellinen valintojeni johdosta. Valintojen, jotka eivät tue kärsimystä, vaan auttavat osaltaan vähentämään sitä. Hymyilen siksi, että minulla on energiaa olla liikunta-alalla töissä ja liikkua vapaa-ajallakin. Hymyilen siksi, että maailma on täynnä herkullisia vegaanisia reseptejä, jotka ovat monipuolistaneet keittiötäni ja ruoanlaittoani niin paljon! Hymyilen siksi, että voin nauttia hyvästä elämästä ja tiedän muidenkin elollisten olentojen voivan. Hymyilen siksi, että muutkin saavat mahdollisuuden elää.

Minä ja paras ystäväni, Espanjan kaduilta Suomeen muuttanut Karpo

Lisää tietoa:

www.oikeuttaelaimille.net
www.sikatehtaat.fi
www.elaintehtaat.fi
www.tarhauskielto.fi
www.animalia.fi
www.vegaaniliitto.fi

Kirjoja:

Oikeutta Eläimille - eläinten vapautuksen filosofiaa, Peter Singer, päivitetty painos suomalaisen filosofian tohtorin Elisa Aaltolan lisäyksillä, Animalia 2007

Eläinten syömisestä, Jonathan Safran Foer, Atena 2011

Salainen päiväkirja eläintiloilta, Lundqvist Eveliina, Into 2014

Elokuvia:

Cowspiracy


Earthlings



Lähteet:

http://www.oikeuttaelaimille.net/
http://www.animalia.fi/
http://www.mmm.fi/attachments/elaimet/newfolder_20/64exP1ulA/Elainten_aseman_muuntuminen_Suomessa.pdf
http://yle.fi/uutiset/juommeko_maitoa_koska_se_on_kannattava_bisnes/6766804
https://www.psychologytoday.com/blog/without-prejudice/201403/the-meat-paradox-loving-exploiting-animals

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti