sunnuntai 11. marraskuuta 2018

11.11.2018 Kulttuurien Kiemuroissa


Kuluneiden vuosien aikana olen törmännyt säännöllisesti samaan ilmiöön, jonka kaikkialla leijuvasta olemassaolosta olen läpi elämäni ollut erityisen tietoinen; määrittelyyn. Kuinka kovin merkityksellistä se ihmisille onkaan, kenties se tuo turvallisuutta koska tuttuuden kautta asiat on helpompi hahmottaa ja asettaa ymmärryksemme eri lokeroihin? Kenties se hälventää epätietoisuuttamme, onko meidän tärkeää aina tietää missä mennään ja löytää aiemmin määritellystä selitys kaikelle kohtaamallemme? Sanoittaako se uudet kokemuksemme helpommin pureskeltavaksi kokonaisuudeksi?

Entäpä jos asia kääntyykin päinvastoin? Kokemuksemme jää vajaaksi ja aiemman ehdollistamaksi.

Teini-ikäisenä koin suurta kapinaa vallitsevaa vastaan, osan siitä olen kantanut tähän päivään saakka mutta tänä päivänä se näyttäytyy elämässäni eri tavoin. Perustavanlaatuisina arvomaailmaratkaisuina ja rakenteina omassa elämässäni, sen alla mitä ihmiset näkevät on tietoisia päätöksiä ja myös vuosien rohkeuden keräämistä uskaltaa astua vastavirtaan elämäni palasissa, joista ihmiset näkevät vain osan tai eivät ole tietoisia laisinkaan. Teini-iässä kapinani näyttäytyi monin tavoin, olin kiinnostunut vastakulttuurista, punk-aatteesta ja hippiliikkeestä. Koin myös itselleni ominaiseksi ilmentää luovuuttani ja olemassaoloani pukeutumisen ja ulkoisen olemukseni kautta, löysin vaatteet kirpputoreilta ja second hand -kaupoista, hiukseni löysivät lyhyen, punk -henkisen tyylin kirkkaine väreineen ja saatoinpa kasvojani lävistyksilläkin kaunistaa. Koin vahvaa vastareaktiota massakulttuuriin, samankaltaisuuteen ja perinteisiin kauneusihanteisiin kuten monet tuossa iässä, myöhemmin toki ymmärsin tuon osan myös luonnollisena osana oman identiteetin etsintää, kyseenalaistusta, rajojen etsimistä sekä yleistä pohdintaa siitä, mistä löydän paikkani maailmassa. Koin melkoisen suurta maailmantuskaa teini-ikäisenä ja ahdistukseni alkoi kasvaa, pohdin asioita syvästi ja ympäröivä maailma tuntui usein pinnalliselta ja turhalta. En koskaan alkanut kehittää perinteisiä haaveita urasta ja perheestä, tiesin ehkä jo 14 -vuotiaana etten halua biologiseksi äidiksi. Vei vain noin parikymmentä vuotta, että muutkin tuon uskoivat muuna kuin nuoruuden haihatteluna. 😉 Luin todella paljon ja pohdin eettisiä kysymyksiä miettien, miten tehtävääni pallolla voisin parhain tavoin itse toteuttaa. Kuljin sittemmin pitkän matkan soiden ja ojien kautta, kunnes oli vastausten aika.

Eräs asia jo teini-iässä minua yllätti; ihmisten suunnaton tarve määritellä toisia ja täten myös minua. ”Onko se Heidi punkkari vai onko se hippi?” ”Mikä sä niin kuin oot, sä et juo viinaa mutta pyörit kuitenkin täällä samoissa porukoissa?” ”Ai sä urheilet vielä, luulin ettet sä enää kun sä näytät tuolta?” ”Sä oot tosi kummallinen enkä saa siksi susta otetta” Mieleenpainuvin kommentti kaikista oli kuitenkin ”Mikset sä vois vaan olla niin kuin kaikki muut?”

Muistan joskus yli kymmenen vuotta sitten lukeneeni kirjan Dharma Punx, jonka on kirjoittanut punk -kulttuurin kulta-aikaan 1980 -luvulla Kaliforniassa asunut Noah Levine, joka oli syvällä punkin maailmassa mutta sukelsi myös huumeiden ja rikollisuuden maailmaan joutuen sittemmin vankilaan. Vankilassa hän pääsi eroon huumeista, löysi buddhalaisuuden ja alkoikin myöhemmin opettaa meditaatiota niin vankiloissa kuin kouluissakin jakaen dharmaa omalla tavallaan ympärilleen. Kirja kertoo sisäisestä matkastaan mutta kuvaa myös hyvin punk -kulttuuria ja sitä maailmaa, jossa hän eli. Hän kertoi eräästä kuvaavasta kokemuksestaan, hän oli antanut hiustensa kasvaa ja puki päälleen muistaakseni jonkinlaisen batiikkivärjätyn paidan ja saikin kuulla punk-yhteisöltään että ”Helvetin hippi, mikä toi oikein on?” Kulttuuri, joka on syntynyt vastareaktiona valtavirtakulttuurille kyseenalaistaen normeja ja sääntöjä, sortuu kuitenkin itse samaan mikäli et mahdu heidän muottiinsa. Lukemattomia erilaisia esimerkkejä itsekin elämässäni kohdanneena olikin mielenkiintoista katsoa tänään televisiosta dokumentti hipstereistä, tuosta vastakulttuurina syntyneestä ”liikkeestä”, josta on kuitenkin tullut niin kovin kaupallinen, kuluttamiseen keskittyvä ja mainstream ilmiö. Miksi oi miksi tarvitsemme näitä lokeroita? Hipsterit ”autenttisuutensa” kanssa, kuitenkin lopulta näyttäen samalta, tehden samoja asioita työkseen, harrastaen samoja asioita, ostaen samoja asioita, käyden samoissa kahviloissa, sisustaen kotinsa samanlaisilla asioilla. Mielenkiintoista kerrassaan, kenties tällaiseen valmiiseen sapluunaan on vaan niin helppo astua ja hakea tiedostamatonta hyväksyntää kuuluen arvostamaansa joukkoon.

Jos et siis mahdu siihen laatikkoon, jonka ihmiset ovat siihenastisen elämänsä kokemusten perusteella muodostaneet, on sinusta vaikeaa saada otetta ja hahmottaa mistä on kyse? Arvatkaapa vain, kuinka mielenkiintoiseksi teemaksi tämä on elämässäni vuosien aikana noussut. Työskennellessäni kuntosalimaailmassa kohtasin usein ristiriitoja siitä, että muut mielenkiinnon aiheeni, rauhallinen olemukseni ja arvomaailmani poikkesivat tyypillisestä, jolloin ihmisten oli vaikea hahmottaa minua siihen senaikaisen käsityksen kenties hieman kapeampaan mielikuvaan super-ekstrovertista jenkkityylisestä tsemppari-hahmosta treenauttamassa ihmisiä kuin tv-ohjelmissa konsanaan. ”Ai oletko sä PT?” Nuoruuden epävarmuudessani koin ajoittain myös monia epätoivon hetkiä, olenko vääränlainen ja huono tälle alalle? Pitäisikö minun olla toisenlainen? Ja kuvitelkaapa kuinka paljon sain varmuutta omaa polkuani vahvistamaan, kun kuitenkin löysin täysin oman tavan toteuttaa itseäni työssä, tarjoten asiakkaille vahvuuksiani siten että miltei stressaannuin kiihtyvään tahtiin täyttyvästä kalenteristani. No, kasvoin vähitellen ulos kuntosalimaailmasta mutta entäpä nykyään?

Elän kahden kulttuurin välillä tavoin, joita en olisi osannut aiemmin kuvitellakaan. On vienyt vuosia, jotta olen oppinut sukkuloimaan mukautuen ja sopeutuen, pysyen kuitenkin uskollisena itselleni. Toisinaan koen itseni hiihtomaailmassa hieman ulkopuoliseksi, jaan intohimon itse laskemiseen mutta oikeastaan minua ei kauheasti kiinnosta tekninen- ja välinehifistely tai tietoudella brassailu. Minä vain mielelläni menisin ulos ja laskisin mäkeä enkä höpöttäisi kanttikulmista, siteen grammaviilauksista tai välinehypetyksestä niinkään. Kaikelle on paikkansa ja ymmärrän täysin, miksi näistä asioista loputtomiin keskustellaan ja kuinka hyödyllistä se kehityksen kannalta on. Mutta omat mielenkiinnon kohteeni ovat tavallaan täysin toisaalla, nautin itse tekemisestä ja onhan tietoutta tietenkin karttunut vuosien ja kurssien varrella, mutta ollakseni rehellinen luen illalla mieluummin Bhagavad Gitaa kuin vapaalaskulehteä. Ja sen sijaan että menisin tilaisuuteen, jossa nautitaan alkoholia ja katsotaan uusimpia laskuleffoja, laulan kotona mieluummin mantroja ja juon yrttiteetä. Vei kyllä vuosia antaa kaiken virrata vapaasti, olla rehellisesti sitä mitä on ja sanoa se vielä ääneen. Ei siis edelleenkään kannata ihmetellä miksi en ikinä laskupäivän jälkeen istu siellä Kota -baarissa muiden kanssa. 😉

Olen huomannut, kuinka jotkut vierastavat sitä mitä olen mukanani Intiasta elämääni tuonut. Kulttuurisia viitteitä, uskonnollisesti värittyneitä arkisiakin tapoja ja toimintoja sekä yleisesti ottaen tapaani elää elämääni ja olla olemassa. Vuosien aikana siihen on ehkä totuttu ja toki oma luonnollinen avoimuuteni ”omien juttujeni” kanssa kenties hälventää jonkinlaista epätietoisuuden verhoa. On kuitenkin luonnollisen tarkkailijan roolissa mielenkiintoista huomata kuinka toisille se tosiasia, etten istu perinteisen telemark-harrastajan ja aktiivista alamäkielämää viettävän ihmisen profiiliin, luo jonkinlaisen muurin ja etäisyyttä. Kai kyse on pohjimmiltaan tuosta samasta, emme saa muodostettua aiemmin kokemamme perusteella selkeää, turvallisuutta luovaa mielikuvaa, koska tämän lisäksi onkin vielä tämä ja tämä, miten nämä palaset yhdistetään? Ja jos edustat jotakin muuta, kuin mihin muut saman viiteryhmän sisällä itsensä samaistavat, olet tavallaan eri leirissä?

Intian ystävilleni tämä talvinen minä on yhtä lailla jotakin vierasta ja vaikeammin ymmärrettävää. Toisinaan minusta tuntuukin, että elän kahden aivan eri maailman välillä. Sukkuloin maailmasta toiseen koskaan kuitenkaan kokematta täysin kuuluvani kumpaankaan, mutta vuosi vuodelta itse paremmin tarkkailijan roolista käsin ymmärtäen ympäröivääni. On mielenkiintoista pohtia missä koen itse oloni omimmaksi ja tunnen olevani vahvimmin omalla mukavuusalueellani. Monin tavoin vastaus on Intia, pystyn siellä toteuttamaan vapaammin ja luonnollisemmin sellaisia osia itsestäni, jotka ovat nousseet aivan tärkeimmiksi elämäni osasiksi. Se, kuinka voin jakaa asioita ihmisten kanssa, ihmisten jotka ovat automaattisesti samalla polulla ja ymmärtävät täten syvemmin, keskustella asioista uppoutuen tuntikausiksi aiheiden äärelle. Kuinka tietyllä tavalla energia virtaa voimakkaammin siellä ja luovuuteni sekä kykyni ymmärtää matkaani syvenevät. Toki osasyynä on se, että käsitys arjesta on kohdallani siellä aina jotakin erilaista. Kun olen siinä vapaammassa roolissa ja olemukseni tilassa, joka minut aina valtaa pian Intiaan saavuttuani, on minun siitä käsin helpompi kerrassaan koskettaa jotakin syvempää ja syvemmin. Ja kokea asioita, joita en ikinä ilman Intiaa olisi kokenut. Lapissa taas introvertti minussa saa kaipaamaansa lepoa ja tasapainoa. Ympäröivä luonto, hiljaisuus, ulkoilmaelämä. Olemme kaukana kaupungin sanoittamattomista odotuksista ja paineista.

Vietin keväällä ennen Intiaa yli viikon Etelä-Suomessa ja voi kuinka olenkaan vieraantunut Helsingistä ja vastaavista kaupungeista! En kokenut lainkaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta paikan ja sen energian kanssa, energia tuntui kovalta ja etäiseltä Levin oman yhteisöllisen kuplansa jälkeen. Vierailin myös ystäväni elämässä, joka on aivan toisenlaista kuin omani. Olin kuin vierailija avaruudesta, tutkimusmatkalla tuntemattomassa. Ulkoisesti sopeudun kyllä ja olen oma itseni, niin savimajoissa vailla sähköä kuin rahan värittämässä maailmassakin, mutta jälkimmäisen kohdalla herää sisälläni sellainen hämmennys ja etäinen olo, joka himmenee vasta myöhemmin. Hipsteri -dokumenttia katsellessani pohdin myös kaupunkikulttuuria ja kaupunkien viehätystä yleisesti ottaen. Olen itse aivan vieraantunut kaupungeista nykyisen elämäni myötä. Joskus aiemmin minua saattoi kiinnostaa kaupunkiloma jossakin mukavassa kaupungissa, mutta mitä sieltä löydämme? Ihmisen luoman, jonkun näkemystä edustavan valmiin todellisuuden, joka usein liittyy ja keskittyy kuluttamisen äärelle. Intian vanhojen kirjoitettujen viisauksien mukaan kaupunki onkin elementtinä enemmän rajasinen tai tamasinen (intohimon tai mielen myrkkyjen värittämä), luonnon tietenkin edustaessa sattvista, puhtainta elementtiä. Vietettyäni monta monituista vuotta pois kaupungeista, on kokemukseni niistä kyllä kertakaikkiaan muuttunut. Ihmisen rakentamia keinotodellisuuksia, joissa asuessamme olemme niin vieraantuneita ihmisen luonnollisesta elinympäristöstä, luonnosta, että olemme sairastuttaneet itsemme monin tavoin. Ja uusin trendi onkin tuoda ihmiset takaisin luonnolliseen ympäristöönsä, bisnestäkin aiheen ympärille rakentaen.

Kuinka olenkaan löytänyt kotini kahdesta näin erilaisesta paikasta? Kuinka olenkaan sopeutunut nykyisenlaiseen elämääni? Kuinka olen sopeutunut Intiaan syvemmin kuin olisin uskaltanut toivoa, oppinut kulttuurista tavoin, joista olen ikuisesti kiitollinen?

---

Tänä vuonna vietin Intiassa aikaani hieman erilaisessa ympäristössä, enimmäkseen Etelä-Intiassa joogaa harjoittaen. Kesän alussa vietin pari viikkoa toisessa kodissani Biharissa, tutun järjestön parissa, mutta tiesin jo etukäteen kaipaavani jotakin energialtaan ja ympäristöltään kevyempää ja vähemmän intensiivistä tällä erää. Hyvästelin siis ystäväni ja kaikki tutut ja tuntemattomat ja tietyn kaihoisan tunnelman vallassa matkustin kohti Etelää, Keralan osavaltioon. Vietin kaksi viikkoa Kovalamin turistialueella ensimmäistä kertaa aidosti lomaillen reissaamisen, vapaaehtoistyön tai opiskelun ja harjoittamisen sijaan, ennen yhteistä lomaamme Pepen kanssa Sri Lankassa. Kovalamilla on mennyt maineensa hippien suosimana paikkana, mutta oman kokemukseni mukaan tunnelma on nykyään kovin erilainen. En yleensä ole turistillisten alueiden suurin ystävä ja yhdistin ensimmäistä kertaa vuosien aikana Intian ja rantaelämän. Olen aiemmin kokenut sen ajatuksissani tietyllä tavalla vääräksi ja kokemukseni Kovalamissa vahvisti intuitiotani asian tiimoilta. Saavuin Kovalamiin monsuunin aikaan eli sesongin ulkopuolella. Löysin siis halvan guesthousen itselleni kahdeksi viikoksi ja alkutunnelma tässä (länsimaalaisille turisteille) rakennetussa rantalomakohteessa, jollaista yleensä välttelisin, oli leppoisa ja uinuva. Olen ollut useassa paikassa Aasiassa sadekauden aikaan, ihmiset usein turhaan välttelevät matkustusta juuri silloin. Joinain vuosina tosi ripottelee hieman enemmän mutta usein sadekaudella satelee silloin tällöin, ilma on toki nihkeän kuuma ja kostea mutta aurinkokin näyttäytyy ja joskus jopa suurimman osan päivästä mutta ennenkaikkea saa nautiskella offseasonin rauhasta ja hinnoista.

Tutustuin heti muutamaan paikalliseen yrittäjään, joiden kanssa sainkin parin viikon aikana keskustella mieleeni nousevista huomioista ja ilmiöistä. Kovalamissa ollessani treenasin, joogasin, lueskelin ja oleskelin. Sekä nukuin hyvin. Ja vietin aikaa rannalla… Ymmärsin erityisen hyvin tänä vuonna erään asian. Olen viettänyt aikaa Intiassa useamman vuoden. Ja valtaosan tästä ajasta intialaisten ihmisten kanssa, asuen heidän kanssaan, työskennellen heidän kanssaan ja harjoittaen ja opiskellen joogaa intialaisten opettajien johdolla eri puolilla Intiaa. Olen myös saanut vuosien aikana matkustaa miltei 20 osavaltiossa tavaten paikallisia kaikkialla. Nykyään parhaat ystäväni ovat intialaisia, harjoitan elämäntapaa, jonka juuret ovat peräisin tästä toiseksi kotimaaksenikin nousseesta maasta enkä voi muuta kuin todeta että vuodet ovat muuttaneet minua monin tavoin. Tavatessani toisinaan muita länsimaalaisia reissaajia olen oivaltanut syyn siihen, miksi olen päässyt sukeltamaan niin syvälle tähän kauniiseen kulttuuriin ja oppinut ymmärtämään sitä ja sen hienovaraisiakin vivahteita kenties enemmän kuin ulkopuolisen silmin.

Monet Intiassa aikaa viettävät länkkärit ja reissaajat viettävät enimmäkseen aikaa muiden samanlaisten kanssa. Länsimaalaiset joogaopiskelijat toisten länsimaalaisten joogaopiskelijoiden kanssa, reissaajat jakavat palan matkaa toisten reissaajien kanssa, Intiassa työskentelevät länsimaalaiset taas kansainvälisessä työyhteisössään muiden muualta tulleiden kanssa. Tämähän on aivan ymmärrettävää ja ihminen tapaa hakeutua omanlaiseensa ympäristöön hakien kenties tiettyä turvallisuuden tunnetta tuttuudesta ja samankaltaisuudesta? Kokemus maasta jää kuitenkin erilaiseksi ja sitä kenties vuosienkin jälkeen katsoo ulkopuolisen silmin.

Keskustellessani muutaman suomalaisen tuttavan kanssa, joiden mielestä elämäni on jotenkin käsittämättömän jännittävää ja erilaista, olen ymmärtänyt että elämästäni on tullut minulle normi. Olen sopeutunut ja sisäistänyt tiettyjä palasia kulttuurista siten, että koen sen olevan minulle itsestään selvää ja normaalia, omaa arkea joka ei vaadi mitään erityistä ponnistelua tai sopeutumisprosessia. Sujahdan rooliini Intiassa miltei samantien saavuttuani. Kaikki vuodet, joita olen saanut viettää intialaisten ystävieni parissa, ovat ikään kuin koodanneet minua ja kulttuurista taustaani nyttemmin erilaiseksi. Huomaan sen tarkkailija-persoonana monenlaisissa tilanteissa; kuinka intuitioni arkisissa tilanteissa tässä toisessa kulttuurissa on kehittynyt, kuinka reagoin ja toimin erilaisissa arjen kierteissä, kuinka kommunikoin ihmisten kanssa ymmärtäen mentaliteettia ja intialaista mielenlaatua tavoin, jotka ovat niin hienovaraisia että niitä on vaikea pukea sanoiksi. Kuinka ymmärrän tapoja, traditioita ja rituaaleja sekä niiden merkitystä, kuinka olen tietoinen tabuista ja niiden kääntöpuolena erilaisista velvollisuuksista ja vastuista, joita intialaisilla on muuten vapautemme näkökulmasta erittäin paljon. Kuinka käyttäydyn erilaisten ihmisten kanssa, kuinka viittaan ihmisiin ja kuinka osoitan kunnioitusta kohdatessani ihmisiä, joilla on yhteisössä erilainen merkitys. Kuinka ymmärrän paikallisten huumorintajua tai arkisia viittauksia sekä erilaista arvomaailmaa. Elämästäni Intiassa on siis tietyllä tapaa tullut normi ja itsestäänselvyys kiitos näiden vuosien ja sen tosiasian, että valtaosan ajastani olen viettänyt paikallisten kanssa. Samalla tiedostan toki entistä vahvemmin tietyt muuttumattomat suomalaisuuden elementit itsessäni; ennenkaikkea etuoikeutettu asemani elää näin ja toimia tarkkailijana toisessa kulttuurissa on mahdollista vain ja ainoastaan koska olen syntynyt naisena tällaiseen maahan Intian sijaan.

Joskus länsimaalaiset reissaajat jakavat kokemuksiaan ja tekevät yleistyksiä intialaisista hakien minusta, toisesta länsimaalaisesta ymmärtäjää. Tällaisissa hetkissä koen oloni vaivaantuneeksi enkä kykene samaistumaan ja ymmärrän että suodatan nämä kokemukset erilaisen filtterin läpi heidän puhuessaan ”minun ystävistäni ja toisesta perheestäni”. En tiedä osaanko pukea sanoiksi sitä, miten asian koen, mutta Kovalamissa tiedostin asian selvemmin kuin koskaan;

Länsimaalaiset ovat tuoneet mukanaan paikkaan varsinaisen kulttuurikeskuksen; biletystä, alkoholia, huumeita ja kauniisti kuvailtuna hyvin vapaamielistä seksuaalisuuden toteuttamista. Päivittäin paikalliset nuoret miehet lähestyivät minua treffipyyntöineen. Tutustuessani taas (yllättäen) paikallisiin, keskustelin aiheesta kanssaan; länsimaalaiset naiset saapuvat Kovalamiin, kuten moniin muihinkin vastaaviin paikkoihin lomalle viikoksi tai pariksi, käsitteen loma pitäessä sisällään kaikkea yllä kirjoittamaani. Paikallisilla miehillä on siis paljonkin kokemusta siitä, että länsimaalaisilta naisilta kyllä nimittäin saa ja usein. Kaivatessani hierontaa löysin alueelta hyvän hierojan, mutta miltei kaikki hierojat tarjoavat täyden hoidon palvelua. Olen aiheesta maininnut aiemminkin ja tyypillisesti Intiassa voi olla paras välttää mieshierojia, jollei tiedä paikasta tarkemmin. Eräs paikallinen vyöhyketerapeutti kertoi minulle kuinka paikallisten miesten silmissä kaikki hierontaa haluavat naiset haluavat vain käytännössä seksuaalisia palveluita. Ravintoloissa oli sisäänheittäjiä kuin missä tahansa rantalomakohteessa konsanaan ja he huutelivat vaalean naisen nähdessään beer beer vodka vodka drinks drinks! Ja osavaltiossa taitaa olla osittainen alkoholi-kielto kuten monessa muussakin, ilmeisesti tätä on kuitenkin lievennetty turismin takia.

Ensimmäisenä päivänä rannalle suunnatessani pidin vaatteet päälläni. Intialaisessa kulttuurissahan paljaan kehon näyttäminen ei ole sama asia kuin meillä esimerkiksi Suomessa ja se antaa erilaisen viestin. Missä tahansa Intiassa paikalliset naiset kastautuvat veteen vaatteet päällä, oli kyseessä sitten pyhä vesi Ganges tai jokin vesiputous tai vain joki virkistäytymistä varten. Vain suuremmissa kaupungeissa ja moderneilla alueilla saattaa löytyä city-ihmisiä, jotka lomailevat uima-asuissa länsimaalaisten tavoin. Tästä syystä en koskaan ole kokenut houkutusta lähteä nimenomaan Intiassa rantaelämää maistelemaan, se vain ei tunnu luontevalta. Intialaiset miespuoliset ystäväni puhuvat näistä rantakohteista (Kovalam, Varkala, Goa jne.) tiettyyn sävyyn ja heillä on tiettyjä lempinimiä kohteille ja siellä vieraileville turisteille. En tokikaan jaa näitä ajatuksia ja suomalaisena suhtautumiseni alastomuuteen on luonnollista mutta se ei kanna Intiaan. Olen erityisen tietoinen siitä, miten epäluonnolliselta se suhteessa kontekstiin tuntuu, etenkin kun olen viettänyt aikaa aivan toisenlaisilla alueilla ja ymmärrän ihmisten ajatusmaailmaa aiheen tiimoilta. Ranta kuitenkin veti puoleensa, tulinhan Kovalamiin kaivatessani tuota kaikkea vuosien jälkeen; merituulta, vettä elementtinä sekä kepeyttä ja palmupuiden huminaa. Nähdessäni muut länsimaalaiset bikineissään päätin seuraavana päivänä toimia samoin.

Monsuunin aikaan alueelle saapuu paljon pohjoisintialaisia turisteja ja riisuessani vaatteeni tuntui, kun olisin näyteikkunassa. Olin yksi harvoista nuoremmista naisihmisistä koko rannalla ja kaiken lisäksi aivan yksin. Tilannehan olisi varmasti sesongilla erilainen, satojen ihmisten täyttäessä rannan. Olen kuullut lukemattomia tarinoita aiheesta, mutta kun joku henkilökohtaisesti tulee valokuvaamaan telemark-harrastuksesi lopputuotosta kielloistasi huolimatta niin eihän se nyt maailman paras tunne ole. Eräs mies lähestyi minua liiankin intensiivisesti useaan otteeseen halutessaan selfien kanssani ilman vaatteita, kosketellen kehoani ja antaen katseensa vaeltaa niin nälkäisenä, etten ole moista kokenut. Lyhyestä virsi kaunis, mutta voin vain todeta ettei minua saa Kovalamiin rantalomalle uudestaan. Syyt, joiden vuoksi olen Intiassa ovat niin paljon syvemmällä, voin mennä tuulettamaan vähäpukeista tai alastonta kehoani muualle ilman sellaista kulttuurista stigmaa, josta olen aivan liian tietoinen Intiassa. Ehkäpä monet länsimaalaiset eivät ymmärrä tai ennenkaikkea eivät välitä eivätkä ole kiinnostuneita kunnioittamaan paikallisia tapoja. Jos puhun aivan suoraan, olemme tuoneet kaiken tämän heidän kulttuurinsa keskelle ja oletamme heidän vain sopeutuvan ja palvelevan meitä, hyväksyen kaiken sen, joka on niin kaukana heidän arvoistaan ja perinteistään. En näe yleisesti ottaenkaan tällaista turismia mitenkään eettisenä tai oikeana mutta tulipahan kokeiltua ja oltua itsekin yhtälailla osallisena tässä kuviossa. Mutta sain taas tavata mahtavia paikallisia, jotka kertoivat minulle mietteitään avoimesti kaikesta. Opin paljon uutta ja olen kiitollinen siitä.

Seuraavan kuukauden vietimmekin Sri Lankassa nauttien tyhjistä rannoista ja uskomattomasta luonnosta, silmänkantamattomiin tyhjää paratiisi-rantaa, jolla riisuutuessani en ainakaan loukannut ketään. Aikansa ja paikkansa siis kaikelle.

---

En millään muotoa sano, että voisin koskaan ymmärtää intialaista kulttuuria kuten intialaiset. Tulen aina jäämään monin tavoin ulkopuoliseksi koska en ole kasvanut kulttuurissaan. Olen saanut lahjana kasvatuksen modernissa, vapaassa maassa, jonka ansiosta minusta on tullut Heidi Sokka, sellainen kuin olen. Elämäni on täynnä mahdollisuuksia ja sisälläni asuva vapaa sielu ei koskaan voi täysin sopeutua siihen odotusten määrään, joka Intiassa vallitsee, etenkin naisia kohtaan. Huomaan kuitenkin muuttuneeni monin tavoin ja eläväni tietyllä tavalla kahden kulttuurin välissä. Intialaiset ystäväni ja tuttavani suhtautuvat minuun joskus intialaisin tavoin, hämmentäen itseäänkin. Minulla on myös kokemuksia siitä, kuinka esimerkiksi uusi opettaja edellyttää minulta tietynlaista intialaista käytöskoodia tai soveltaa minuun tapoja, jotka ovat tuttuja intialaisesta koulumaailmasta mutta joilta länsimaalaiset yleensä välttyvät tarkemmin asiaan paneutumatta. 😃 Eräs uusi ystäväni kysyi minulta, että koenko muuttuneeni hieman intialaiseksi vuosien saatossa? Hän saa kuulemma minusta intialaisia viboja, olemuksestani sekä tavastani olla vuorovaikutuksessa. Totesin hänelle etten usko, tiettyä samankaltaisuutta voi tulla siitä, että ymmärrän intialaisia ja mukautan kameleonttina toimintaani tilanteen mukaan, mutta sisälläni virtaa hieman villimpi ja vapaa suomalainen veri. Opettajani ja uusi ystäväni Sukesh totesikin ettei hän koe minua intialaisena, mutta erilaisena koska ymmärrän kulttuuria ja sen pieniä vivahteita. Ja olen kiinnostunut niitä kunnioittamaan.

Sosiaalisessa mediassa minulla on laaja joukko ystäviä ja kontakteja erilaisista lähtökohdista. Mukaan mahtuu ihmisiä ympäri maailmaa, ihmisiä joita olen tavannut vaikka missä; Intiassa ja reissatessa muualla tai joogan tai hiihtokoulutyön kautta, laskuihmisiä, joihin olemme laskureissuilla verkostoituneet. Joukon kruunaavat tietenkin suomalaiset toverini, joita onkin kaikista elämäni eri vaiheista mukaan matkaan tarttunut. Voisin siis tiivistää että se joukkio, jolle elämääni jaan jakamisen ilosta (melko usein 😃), on hyvin laaja. Savimajoissa elävistä kastittomista ihmisistä kirjaimellisesti miljonääreihin, ura-ihmisiä, akateemikkoja, temppeli-elämää viettäviä munkkeja ja swameja, jopa temppeli-presidenttejä eli temppelin johtajia, joogaopettajia, joogeja ja länsimaalaisia joogan harjoittajia, seikkailijoita, julkimoita, laitonta toimintaakin suosivia eläinoikeusaktivisteja ja lakimiehiä, naisia jotka eivät saa poistua kotoaan ilman miehen lupaa ja naisia, jotka elättävät itsensä paljaalla kehollaan. Hiihtoihmisiä ja yhteiskunnallisista aiheista kiinnostuneita ihmisiä, entistä kumppaneista, työkavereista ja esimiehistä nykyisiin. Huh huh kiitos. Kiitos että pidätte perspektiivini niin uskomattoman monipuolisena!

Kun valitsen mitä jaan elämästäni, teen sen tietoisesti. Valtaosa ihmisistä somessani on Intiasta, ja jo pelkästään tästä syystä ja kulttuurinsa vuoksi, en jakaisi tietynlaisia kuvia itsestäni koskaan julkisesti. Jo kesällä Sri Lankassa kuvassa tietoisesti paljastamani olkapäät olivat turhan suuri houkutus toisille. Joskus kun postaan hauskan kuvan tai vitsin, saan soimaavia viestejä intialaisilta. Tiedostan myös joukossa olevan ihmisiä, jotka elävät temppelissä ja paljon korkeampien henkisten periaatteiden mukaisesti ja kunnioitan ja arvostan sitä suuresti. Mutta loppuviimein en itse elä temppelissä ja jaan omaa elämääni, joka on sekoitus maallista ja henkistä polkuani. Jos ”vaginan muotoiset lasten kynttilä-piirrokset -meemi” naurattaa minua ja jaan sen, en ole turmeltunut vaikka toiset niin kokevat kulttuurinsa ja perimänsä vuoksi. Jos kuitenkin loukkaan tällä ihmisiä, joiden ymmärrys on aiheesta toinen, saa se tietenkin minut miettimään haluanko tehdä niin toiste. Minulle on kuitenkin päivän päätteeksi tärkeää kunnioittaa toisten näkemyksiä eikä aiheuttaa turhaa eripuraa, tukahduttamatta samalla itseäni. Nämä teemat ovat kuitenkin olleet viikoittaisia, seilatessani sen tosiasian välillä, että olen suomalainen vapaa nainen, mutta toiset näkevät minusta Intiassa sen yhden puolen ja odottavat minulta käytöstä sen mukaisesti. Mielenkiintoista oppimatkaa kerrassaan, en voi olla kuin kiitollinen vaikka toisinaan epämukavia tilanteita kohtaankin. Joskus sohaisen hieman tarkoituksella ampiaispesää hyvin hienovaraisin tavoin ja seuraan popkornikulhon kera tilanteen eskaloitumista. Se on se pieni punkkari yhä sisälläni, joka kiltin hymyn takaa myhäilee. 😃

Kulttuurien kiemuroissa.


Älä kirjoita itseäsi
maailmojen väliin,
nouse merkitysten
moninaisuutta vastaan,
luota kyynelten jälkeen
ja opi elämään.

Paul Celan: Niin kuin kivelle puhutaan


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti