tiistai 6. marraskuuta 2018

6.11.2018 Armoitetut Aallot


Aletaan taikoo pienestä suurempaa
palvellaan meille suotua elämää
mä tunnen sut lähellä ja kokonaan.

Ollaan nuolia, jousen mukana
kuljetaan pisaroiden mukana toisten pisaroiden luo
luotan sinuun hyvä ihminen
ja eteenpäin.

- Dave Lindholm

Saavuin takaisin Intiaan Sri Lankasta elokuun alussa. Suunnitelmani menivät yllättäen aivan uusiksi pitkäaikaisen ystäväni pettäessä luottamukseni. Minun oli tarkoitus olla toisaalla Etelä-Intiassa erään joogakoulun toiminnassa mukana, opiskellen ja työskennellen ihmiselle, jonka olen tuntenut henkilökohtaisesti jo vuosia. Vain viikkoa ennen paluutani sain kuitenkin vahvistuskyselyihini viestin, että kaikki on peruttu. Takertumatta yksityiskohtiin ja syihin, jotka eivät liity minuun, olin kuitenkin tyhjän päällä lentäessäni kuuden päivän kuluttua Etelä-Intiaan osavaltioon, jossa minulla ei yhtäkkiä ollutkaan suunnitelman suunnitelmaa eikä kontaktin kontaktia. Yhden illan vuodatin kyyneleitä ja annoin epävarmuuteni, pettymykseni ja horjutetun luottamukseni purkautua, mutta jo seuraavana päivänä suuntasin katseen kohti tulevaa.

Onneksemme harjoituksen merkityksen elämässään voi todellakin nähdä vastaavissa tilanteissa sekä omassa kyvyssään sopeutua ja toimia. On hyvä antaa tunnereaktiolle tilaa, mutta siirtyä asian läpikäytyä eteenpäin eikä antaa väliaikaiselle tunnekuohulle liikaa merkitystä tai antaa sen hallita tilannetta. Olen enemmän kuin kiitollinen elämälle siitä, että meditaatioharjoitus on ollut mukana matkassani jo niin kauan, ilman sitä elämä käänteineen saattaisi näyttäytyä kovin erilaisena.

Halusin pysyä Etelä-Intiassa ja paneutua harjoitukseen kolmen kuukauden ajan. Tavoitteenani oli siis löytää hyvä opettaja sekä paikka, jossa voisin asua ja opiskella budjettini huomioiden tehden samalla kirjoitustyötäni. Luojan kiitos minulla on kontakteja ympäri Intiaa, joten laitoin heti aamutuimaan viestin vanhalle tutulle Mysoreen, Karnatakaan. Olimme harjoittamassa astangajoogaa neljä vuotta sitten kyseisessä kaupungissa, ja vanhan tuttavan avulla sainkin itselleni järjestettyä vuokrahuoneen kohtuulliseen hintaan eräältä pieneltä shalalta. Ilmaisin haluni harjoittaa astangan sijaan hathaa sekä osallistua iltapäivän taaksetaivutusharjoituksiin ja sovittuamme yksityiskohdista ostin jatkolennon Trivandrumista Bangaloreen ja huokaisin helpotuksesta.

Elokuun alussa saavuin Mysoreen ja tapasin uuden opettajani Sukeshin. Ihastuin häneen heti ja keskustelimme päätöksestäni vaihtaa oma aamuharjoitukseni astangasta hathaan. Kuukausien aikana päätökseni osoittautuikin parhaaksi mahdolliseksi. Asettauduin aloilleni ja vähitellen löysin uudet rutiinini ja arki omat uomansa. Päivät kuluivat harjoitusten parissa, aamun hatha-harjoitus venyi joskus kolmenkin tunnin mittaiseksi eivätkä keskustelumme näyttäneet saavan loppua tuntien jälkeen. Iltapäivän taaksetaivutusharjoitukset kestivät puolestatoista tunnista pariin tuntiin ja sain myös Sukeshilta meditaatio- ja pranayamaharjoituksen, jota tein ennen iltapäiväharjoitusta. Mantrailin omaa mantrameditaatio -harjoitustani vielä aamulla tai illalla harjoitusten lomassa päivittäistä seremoniaa eli pujaa unohtamatta. Rakensin pienen alttarin shalan tyhjälle seinustalle ja nautin ihmisten aistiessa päivittäisen pujan myötä tilassa muuttuneen energian. Tyhjissä väleissä kirjoitin artikkeleita eräälle sivustolle ja elin arkista elämääni parhaani mukaan. Tylsäksi ei siis aika shalalla suinkaan päässyt käymään. 😊

Opettajani Sukesh on astangi ja astanga-opettaja mutta opettaa myös hathaa ja nautin opetuksestaan suunnattomasti. Hän kertoi minulle, että kaikenkaikkiaan hänellä on ollut 32 oppilasta, jotka vaihtoivat henkilökohtaisen harjoituksensa astangasta hathaan eikä paluuta menneeseen enää ole. Ennen kuin ehdin todeta kuuluvani samaan kastiin, jatkoi hän arvaten minun olevan kolmaskymmeneskolmas. Näinhän tässä pääsi käymään, myönsin naureskellen. Periaatteessa kaikki asanaharjoittelu on hatha -joogaa, eri suuntauksille on vain annettu nykymaailmassamme kaikenlaisia erilaisia nimiä ihmisten mieltä tyydyttämään. Moni kuvittelee, että hatha on lempeäää ja pehmeää ja täysi vastakohta astangalle. Tämä voi olla totta mutta hatha voi myös olla jotakin aivan muuta. Erilaisia opettajia ja erilaisia lähestymistapoja on paljon, Sukesh on hyvin tarkka ja keskittyy perusteisiin ja pohjan rakentamiseen sekä linjauksiin astangasta tutulla tavalla. Kun pohjaa on luotu ja oppilas on valmis, asanoissa viivytään jopa kolmen minuutin ajan; mietipä mikä tahansa aktiivinen asana – hengitys, linjaus, silmät kiinni – kolme minuuttia. Kuka sanoikaan, ettei se olisi myös fyysisesti haastavaa? 😃 Yhtäkkiä astangan viiden hengityksen taktiikka tuntuikin kovin riittämättömältä sukeltaessani uuden harjoituksen myötä syvemmälle kuin astangan myötä koskaan aiemmin.

Kaikelle on paikkansa ja iso osa astangan viehätystä on liikkeen toiseen liimaava vinyasa, joka sitoessaan kaiken yhteen tekee harjoituksesta sen vakiinnuttua meditatiivista ja auttaa kääntymään sisäänpäin kuten tarkoitus onkin. Itse koen että hatha tarjoaa tällä hetkellä syvemmän kokemuksen ja paljon meditatiivisemman ja oivaltavamman harjoituksen asanan eli jooga-asentojen äärellä. Toisina päivinä kehoni oli aivan loppuunajettu, hioessamme harjoitusta apuvälinein ja muuttuvin harjottein. Toisinaan teimme paljon lempeämmän harjoituksen keskittyen kyseisen päivän ja hetken lähtökohtaan ja tarpeeseen. Toisinaan huomasin makaavani matolla äimistyneenä siitä, että opettaja avustaa minua yoganidrasanaan. Pidän hathassa myös juuri siitä, että se antaa enemmän pelivaraa rakentaa harjoitus palvelemaan kunkinhetkisiä tilanteita astangan tietyn mustavalkoisuuden sijaan (joka samalla on osa viehätystä, koen yhä kiintymystä astanga-harjoitukseen ja samanlaisena toistuvassa harjoituksessa on puolensa ja syynsä). Pidin suunnattomasti Sukeshin tarkkuudesta ja syvemmästä asanoiden ymmärryksestä, opin kahden kuukauden aikana uskomattoman paljon etenkin ollessani ainoa hatha-oppilaansa tuossa astangan mekassa. Yksityisopetusta kahden kuukauden ajan, KIITOS!

Keskustelimme enemmän kuin paljon astanga-maailmasta ja kerroin kuinka en ole vuosien aikana koskaan varsinaisesti kokenut kuuluvani astangan pariin ja että energia, joka sen ympärillä leijuu ei ole itselleni ominaista. Ja olen kuitenkin harjoittanut astangaa tovin jos toisenkin ja käynyt eräänkin 500 tunnin opettajakoulutuksenkin nimenomaan astangan parissa (koulutuksen, joka oli kyllä todella todella antoisa ja opettavainen). Olen seurannut Mysoren astanga -yhteisöä nyt yli neljän vuoden ajan enkä osaa samaistua näkemääni ja se mitä näen, jättää minut tietyllä tapaa tyhjäksi. Ihmiset tulevat Mysoreen, joka on kuin eurooppalainen kaupunki palveluineen, viettämään eräänlaista joogalomaa. Painotus on pitkälti fyysisyydessä ja asanassa ja ihmiset valitsevat harjoittaa vain pientä osaa siitä, mitä joogan polku kokonaisuudessaan on. Mysoressa on helppo pysytellä omassa äärimmäisen mukavassa kuplassaan, Intian ja paikallisten ihmisten ulkopuolella. Mainshalasta eli Pattabhi Joisin joogakoulusta, jota eräänlaisena astangajoogan mekkana pidetään, voisin kirjoittaa oman postauksensa 400euron aamuharjoitus-kuukausimaksuineen ja lukemattomine tarinoineen entisiltä ja nykyisiltä tapaamiltani oppilailta. Mutta mikäpä siinä, kukin toimii valitsemallaan tavalla ja löytää harjoituksensa myötä itselleen sopivat elementit. Harjoitukseen sukeltaminen taitaa vain perinteessä näyttäytyä hieman erilailla. 😃

Opettajani totesi, että astangan asanaharjoitus yksinään lisää tulta, ja jos sitä ei muilla polun osa-alueilla tasapainoteta on lopputulos ”arrogance”. En ota asiaan enempää kantaa kuin että tulkaa itse Mysoreen ja luokaa omat johtopäätöksenne. Itse löysin onnekseni myös mahtavia ja sydämellisiä ihmisiä, jotka harjoittavat joogaa antaumuksella vain napsimatta rusinoita pullasta. En muutenkaan itse samaistu lainkaan siihen joogan fyysiseen trendiin, jona koko harjoitus länsimaissa ja Mysoressakin nykyään näyttäytyy. Ette varmaan ole nähneet minusta asanakuvia somessa paria hassua enempää? Itselleni joogaharjoituksen pääpaino on aina ollut muualla kuin asana-harjoituksessa ja se sisäinen matka, jota saan käydä läpi, on jatkuva kiitollisuuden aihe elämässäni. Harjoitan asanaa päivittäin ja se on osa polkuani, mutta se on oma sisäinen harjoitukseni. Lopputuotos näyttäytyköön sitten Instagram -kuvien sijaan siinä, miten elän elämääni ja kohtaan sen. Toki keho on myös minulle tärkeä väline, etenkin kun teen työtä kehollani ja elän melko fyysistä arkea. Valehtelisin jos väittäisin etten pidä siitä hyvää huolta myös fyysisten syiden vuoksi, totta kai teen niin ja onkin tärkeää pitää ajoneuvo kunnossa jotta matkanteko voi jatkua, myös henkinen sellainen.

Viimeisen kuukauden vietin ashramissa eli henkisessä yhteisössä asuen. Kyseinen ashram sijaitsee viidakossa Mysoren kaupungin ulkopuolella, eristyksissä vilinästä ja vilskeestä. Opiskelin joogaterapiaa tiiviissä 200 tunnin opettajakoulutuksessa ja kuukaudesta muodostui uskomattoman antoisa kokemus. Code of Conduct oli ashramissa hyvin tiukka ja tarkoituksena olikin elää kuukausi täysin joogista elämäntapaa viettäen, harjoittaen jokaista joogan haaraa ja sukeltaen harjoitukseen sekä opiskeluun vailla ulkopuolisia ärsykkeitä. Opettajakoulutuksia on hyvin erilaisia ja nykyistä ”alaa” hallitseekin suuri monopoli, Yoga Alliance. Joogakoulun täytyy täyttää tietty kriteeristö voidakseen rekisteröityä Yoga Alliancen alaisuuteen, jonka jälkeen koulu voi tarjota opettajakoulutuksia, joista valmistuttuaan on Yoga Alliancen alainen, rekisteröity joogaopettaja (RYT). Koulutuksia on 100, 200, 300 ja 500 tunnin mittaisia ja itsehän olen aiemmin käynyt astangan parissa 500 tunnin mittaisen koulutuksen, joka kesti kolmisen kuukautta. Olen siis rekisteröity joogaopettaja (RYT500). Kyseinen jooga-ashram, jossa opiskelin joogaterapiaa, on myös Yoga Alliancen alaisuudessa ja opiskelin nyt virallisesti 200 tuntia (RYT) lisää hathajoogaterapiaa. Muut opiskeluni olen suorittanut Yoga Alliancen ulkopuolella ja voinkin jakaa hieman ajatuksiani joogaopettajakoulutuksista ja joogaopettajuudesta yleisesti;

Joogasta on kasvanut käsittämätön bisnes, jolla ei ole paljoakaan tekemistä perinteen kanssa. Yoga Alliancen alaiset kurssit ja koulutukset maksavat tyypillisesti paljon ja minkäänlaista esikarsintaa kursseille harvoin on. Kuka tahansa voi siis maksamalla käydä kurssin ja tyypillisesti vielä 100 ja 200 tunnin koulutuksissa saada todistuksen ja täten toimia joogaopettajana. 300 ja 500 tuntia edellyttävät tyypillisesti jo jonkinlaista taustaa ja todistuksia ei jaeta vain rahaa vastaan kuten mielikuva monien kurssien kohdalla 100 ja 200 tunnin ollessa kyseessä on. Tämä on niin kaukana joogan perinteestä kuin olla voi, opettajuuteen kasvettiin gurun, eli oman henkisen opettajan johdolla oman pitkäjänteisen harjoituksen ja oivallusten kautta. Antautuminen ja sitoutuminen omaan harjoitukseen oli tärkeää ja miten voisimmekaan jakaa syntyneitä oivalluksia muille muutoin kuin oman kokemuksemme kautta? Jooga on kokemuksellista tiedettä eikä sitä voi ostaa kuukauden kurssilta vaan se edellyttänee hieman muutakin.

Kuukauden kurssilta ei siis mielestäni kukaan valmistu joogaopettajaksi ilman omaa jatkuvaa päivittäistä harjoitusta matolla ja ennenkaikkea sen ulkopuolella, eläen todeksi oppimaansa ja opiskellen käytännön elämässä muitakin haaroja. En edes liittynyt aikanaan Yoga Alliancen alaisuuteen heti sertifikaatin saatuani, koska olin melkoisen skeptinen koko aihealueen tiimoilta. Sittemmin maksoin (taas kerran suuren summan rahaa kurssimaksujen lisäksi) liittymismaksuni ja olen virallisesti rekisteröity viidensadan tunnin opettaja. Toki me rekisteröidyt opettajat saamme Yoga Alliancelta sitten alustan, jossa voimme esitellä itseämme sekä vastaanottaa jatkuvia sähköposteja. 😃 Länsimaissa RYTin merkitys on töitä hakiessa suuri ja ilman sitä harvoin pääset kaupallistuneen joogan parissa työskentelemään.

Kuten olen aiemminkin kertonut, en jaa joogan kaupallistuneita piirteitä välttämättä oikeina tai suuntausta hyvänä, mutta maailma muuttuu ja haluan jakaa oppimaani siinä kehyksessä, jossa me länsimaissa toimimme. Mukaudun siis siihen ja sehän yksi vahvuuksistani onkin, kyky sopeutua ja mukautua muuttuviin olosuhteisiin. Yoga Alliancen alaiset koulutukset jakavat tietyn saman vaatimustason mutta ne voivat olla sisällöltään ja rakenteeltaan hyvin erilaisia. Osa joogakouluista toimii lännessä ja ne tarjoavat koulutuksia, jotka kestävät esimerkiksi vuoden ja opiskelu tapahtuu lähijaksoissa esimerkiksi kerran kuukaudessa. 200 tunnin koulutus voi maksaa jopa 4000 euroa, pidemmät koulutukset jopa enemmän. Itselleni tämä tapa ei sopisi, minulle on tärkeää olla tradition lähteellä Intiassa ja opiskella intialaisten opettajien johdolla. Joka tapauksessa olen muutenkin Intiassa, joten se on myös kätevää ja edullisempaa. Kun koulutus on rakennettu kuukauden, kahden tai kolmen mittaiseksi intensiivikurssiksi pääsee myös harjoitukseen ja sen soveltamiseen sukeltamaan aivan erilailla kuin lähijaksoilla kaupungin vilinässä. Toki kaikilla ei ole mahdollisuutta ja halua lähteä Intiaan, joten länsimaalaiset koulutukset löytävät paikkansa koulutusviidakossa hyvinkin vahvasti. Koulutuksen jakautuessa pidemmälle ajanjaksolle asioita ehtii myös prosessoida syvemmin ja ajan kanssa koulutuksen aikana, ei sen jälkeen kuten itse näen tärkeänä intensiivikoulutusten kohdalla. Kuukausi tai kolme tarjoaa pohjan, suuri osa oppimisesta tapahtuu harjoituksen äärellä kurssin jälkeen.

Intiassa 200 tunnin koulutukset maksavat tyypillisesti 1500 euron tietämillä, osa on hieman halvempia ja osa kalliimpia. Itse maksoin 500 tunnin koulutuksesta majoituksineen ja ruokineen vajaan kolmen kuukauden ajalta hieman alle 3000 euroa hyvin tunnetussa ja tunnustetussa koulussa. Majoitus oli kahden hengen jaetussa huoneessa ja koulutus oli erittäin laadukkaasti rakennettu. Opettajat olivat astangan parissa tunnettuja ja mainettakin saaneita, etenkin filosofia-, pranayama- ja jooganidra -opettaja Sunil Sharma jätti pysyvän jäljen minuun sen prosessin myötä, jota läpikävin kolmen kuukauden aikana opastuksellaan. Opin asanasta todella paljon ja kuukaudet olivatkin myös fyysisesti erittäin intensiivisiä. Ensimmäisen kuukauden harjoitimme aamulla astangajoogan 1. sarjaa ja opiskelimme tiiviisti filosofiaa, pranayamaa, anatomiaa, jooganidraa, meditaatiota sekä teimme opetusharjoittelua ryhmän parissa. Seuraavat kaksi kuukautta harjoitimme aamuharjoituksen lisäksi iltapäivällä astangajoogan 2. sarjaa ja aloimme opettaa vuoropäivin tunteja maksullisille oppilaille shalan alaisuudessa. Samalla syvenivät filosofian ja anatomian opintomme, sekä pranayama-, meditaatio-, mantra- sekä jooganidraharjoituksemme. Päivät olivat tiiviitä ja harjoituksen intensiivisyyden vuoksi sisäinen prosessini käynnistyikin kunnolla vasta ensimmäisen kuukauden jälkeen. Sukelsin äärettömän syvälle ja prosessi, joka jatkui pitkään koulutuksen jälkeen oli elämääni mullistava monella tapaa.

Moni länsimaissa koulutuksen käynyt on kertonut koulutusten olevan sisällöltään vaihtelevia, kenties keskimäärin painotusta on ollut kertomansa mukaan asanaharjoittelussa ja anatomiassa sekä fysiologiassa. Joogan muita polkuja, kuten bhaktia (antaumuksen joogaa) sekä karmajoogaa (tekojen joogaa, pyyteetöntä palvelusta) ei juuri painoteta eikä välttämättä joogan muita haaroja kuten aistien hallintaa ja erilaisia eettisiä ohjeistuksia ja rajoituksia tuoda kursseilla käytäntöön. Astangajooga -opettajakoulutuksessani emme juurikaan tuoneet näitä elementtejä myöskään harjoituksen kautta käytäntöön, vaikka filosofian osalta sukelsimmekin syvälle. Hiljaisuutta (Mauna, osa pratyaharaa eli aistien hallintaa) harjoitimme vain iltameditaation jälkeen aamuharjoitukseen saakka ja ruoka oli tietenkin ahimsan eli väkivallattomuuden periaatteen mukaisesti kasvisruokaa, mutta ei täysin joogisten periaatteiden mukaan valmistettua. Rakastin filosofialuentoja päivän kohokohtina ja kaikista opettajista, joiden opastuksella olen saanut joogafilosofiaa opiskella, Sunil Sharma oli yksi parhaista. Koulutus oli myös rakennettu siten, että eri toiminnot tapahtuivat eri rakennuksissa etäällä toisistaan, joten emme vetäytyneet sivuun arjen vilskeestä vaan ”altistuimme” päivittäiselle vilinälle kulkiessamme majoituksen, ashramin ja kahden eri joogashalan välillä. Toki koulutus oli Rishikeshissä, jossa on melkoisen rauhallinen ja henkistä harjoitusta palveleva tunnelma ympäri vuoden. Monet Intiassa tarjotuista opettajakoulutuksista tapahtuvat myös täysin kaupungin sykkeessä, oppilaiden hankkiessa asumuksen ja ruokailunsa muualta ja saapuen koulutukseen vain päivien ajaksi. Kokemuksesta ei varmaankaan muodostu yhtä intensiivinen ja kokonaisvaltainen näin rakennetussa koulutuksessa.

Opiskelin hathajoogaterapiaa tämän vuoden syyskuusta lokakuuhun Swami Krishnanandan ashramissa. Swami Krishnananda oli Swami Sivanandan oppilas, ja lähestymistavassaan yhdistetään kaikki joogan neljä pääpolkua; bhakti (antaumus, rakkauden jooga), karma (pyyteetön palvelustyö), jnana (tiedon jooga, joogafilosofian opiskelu ja soveltaminen elämään) sekä rajajooga (mielen kehittäminen kohti lopullista vapautumista; osa rajajoogan polkua on hatha asanaharjoituksineen). Kokemus oli lopulta paras tähänastisista kokemuksistani niin Yoga Alliancen alaisista kursseista, joihin nyt enemmän paneudun, kuin kaikista muista kokemuksistani joogan parissa harjoittaessani Intiassa. Kuukauden mittainen koulutus maksoi kaikenkaikkiaan vain noin 350euroa, joka on aivan käsittämättömän halpa verrattuna Yoga Alliancen alaisiin koulutuksiin missä tahansa muualla Intiassa. Opettajat olivat autenttisia ja eivät todellakaan tee työtään rahan vuoksi vaan jakaakseen ymmärrystään, tietoaan ja valoaan rehellisille etsijöille. Toki olosuhteet olivat monelle länsimaalaiselle kenties alkeelliset, majoitus 12 hengen huoneissa ja vain kolme jaettua vessaa ja suihkua 12 henkeä kohti. Teimme joka päivä itse palvelustyötä siivoten, pilkkoen vihanneksia ja valmistellen ruokaa, näin ollen karmajooga näytteli suurta roolia koulutuksessamme ja kulut on helpompi pitää alhaalla koska palkattua henkilökuntaa ei niinkään tarvita. Puitteet olivat yksinkertaiset ja konstailemattomat ja tarjosivat täydelliset olosuhteet tämänkaltaiselle kokemukselle. Mainitsinko muuten mitään myrkyllisistä käärmeistä kuten kobrista, joita alueella asuu leopardien kera..

Herätys oli päivittäin aikaisin kuten joogan perinteessä ja ashrameissa tapana on; heräsimme klo 4.45 ja aloitimme päivän shatkarmojen eli kuuden puhdistusmenetelmän parissa. Jatkoimme kolmen tunnin asana-harjoituksen pariin, jonka jälkeen söimme lounaan ja teimme karmajoogaa. Iltapäivällä opiskelimme filosofiaa, anatomiaa ja fysiologiaa, ayurvedaa ja joogaterapiaa. Tämän jälkeen lausuimme mantroja, teimme pranayama -harjoituksen sekä jooganidran. Päivällisen jälkeen oli vuorossa jokailtainen kirtan, jonka jälkeen pääsimme nukkumaan. Ohjelma oli tiivis, niin tiivis että laskimme 28 päivän aikana tunteja tulevan 200 sijaan reippaasti yli 240. Meillä oli viikottain yksi vapaapäivä, mutta vapaapäivinä teimme spesiaaliaamuharjoituksen tai erityisiä shatkarma -harjoituksia, karmajoogaa ei sopinut jättää välistä ja illalla lauloimme taas henkisiä lauluja kirtanin merkeissä. Varsinaisia vapaapäiviä tähän intensiivikoulutukseen ei siis sisältynyt. Tavoitteena oli noudattaa Maunaa, hiljaisuutta, noin 90 prosenttia ajasta. Pukeutumisen, käyttäytymisen ja toiminnan suhteen säännöt olivat selkeitä ja länsimaalaisille kenties tiukkoja. Alussa puhelimemme kerättiin pois ja tarkoituksena oli, ettemme pitäisi yhteyttä ulkomaailmaan lainkaan, saimme kuitenkin käytännön syistä puhelimet takaisin koska opiskelumateriaalit sekä tehtävät lähetettiin sähköisessä muodossa. Tätä ei siis täysin oltu mietitty loppuun saakka.

Koska opiskelimme joogaterapiaa, tarkoitus oli elää joogista elämää joogaterapian periaatteiden mukaan 24/7. Koko koulutus oli siis ikään kuin kokemuksena paljon syvempi ja omakohtaisten kokemusten kautta oivalluttavampi kuin moni vastaava koulutus. Joogaterapiaan sen syvemmin sukeltamatta tärkeimmät perusteet ovat biologisen kellon noudattamisessa sekä ruokavaliossa. Tietenkään emme jätä opiskelua vain teorian tasolle vaan elämme sitä ashramissa todeksi aikataulun, tiettyjen rytmien sekä ruokavalion osalta. Söimme tiettyinä kellonaikoina joogisten periaatteiden mukaisesti valmistettua vegaanista ruokaa, joka oli melko mietoa ja vähäisesti maustettua. Shatkarmoista eli puhdistusmenetelmistä teimme tarkemmin läpikäymättä (google auttaa jos kiinnostaa) päivittäin jala netiä ja sutra netiä, jotka ovat itselleni jo vuosien ajan päivittäisiä tuttavia sekä kunjalia, jossa juomme lämmintä suolavettä ja oksennamme sen ulos. Teimme myös erilaisen puhdistusrituaalin, shankaprakshalanan, eräänä vapaapäivänämme. Shankaprakshalanissa juodaan lämmintä suolavettä, suoritetaan tiettyjä asanoita ja käydään tyhjentämässä suoli. Tämä toistetaan viisi kertaa tai kunnes ulos tulee vain keltaista tai vihreää vettä, riippuen shankaprakshalanin vahvuudesta (kevyt tai koko versio).  Riippuen siitä, teemmekö kevyen vai koko version päivän aikana joko syödään kevyesti intialaista hyvin sulavaa ruokaa khichdiä ja lähdetään päivän askareisiin, tai levätään koko päivä ja syödään vasta illalla. Teimme shatkarmoista myös tratakaa. Kaikki shatkarmat ovat itselleni aiemmin tuttuja, mutta esimerkiksi kunjalia en koskaan ole tehnyt näin säännöllisesti kuukautta putkeen.

Noudatimme pratyaharaa eli aistien hallintaa monin eri tavoin; hiljaisuus ja pranayama- sekä jooganidraharjoitukset päivittäin. Elimme tietenkin ashramissa selibaatissa harjoittaen myös ajatusten ja puheen tietoista hallintaa. Sovelsimme joogan eettisiä ohjeistuksia ja rajoituksia monella tapaa arjessamme ashramissa. Ohjeistus mieleen nousevien kysymysten suhteen oli tiukka; tarkoitus oli sukeltaa omaan sisäiseen prosessiin ja oivallusten kautta löytää vastaukset sisältään sen sijaan että häiritsisimme jatkuvasti muita oppilaita tai opettajia kysymysten tulvalla. Tein 28 päivän aikana enemmän muistiinpanoja luennoilla kuin 500 tunnin koulutuksessa yhteensä, syitä tähän on muutamia; Toki perinteen mukaan jooga ei todellakaan edellytä muistiinpanoja, opettaja – oppilassuhteessa edetään asia kerrallaan ja se sovelletaan käytäntöön, kunnes ollaan valmiita seuraavaan oppituntiin. Nykyisenlainen tapa syöttää tietoa käsittämätön määrä lyhyessä ajassa ei aivan kulje linjassa tämän kanssa. Koinkin tietynlaista liiallista ähkyä tiedonmäärän parissa, kävimme läpi monia aihealueita syvällisemmin kuin aiemmin vaikka aikaa oli vain 28 päivää.

Opettajamme Dr Ashutosh, guruji kuten intialaisessa perinteessä kunnioittavasti henkistä opettajaa kutsutaan, on modernin lääketieteen tohtori ja ayurvedalääkäri sekä tehnyt väitöskirjan joogasta ja opiskellut guru -perinteessä vuosikymmenten ajan. Hän pyörittää opetustyön ohella Delhissä klinikkaa ja on opettanut ja elänyt joogista elämäntapaa ja joogaterapiaa miltei läpi elämänsä. Sain sattumalta kurssin jälkeen kunnian ja kutsun vierailla kodissaan ja klinikallaan palattuamme Delhiin samalla lennolla, ja olin enemmän kuin inspiroitunut nähtyäni kuinka hän klinikallaan toimii. Hän ei tee numeroa itsestään, ei lainkaan, mutta pääsin mukaan vastaanotolle todistamaan kuinka hän hoitaa lukemattomia köyhiä ihmisiä klinikallaan ilmaiseksi. Kuinka hän kohtasi ihmiset, kuinka hän kohtasi minut. Ymmärrys ja lämpö joita hän säteilee kosketti elämääni enemmän kuin muu kuukauden aikana oppimani yhteensä. Päädyin viettämään koko päivän kodissaan ja keskustelumme olisi jatkunut loputtomiin jollei hän olisi joutunut hoitamaan velvollisuuksiaan työnsä parissa. Siinä on mies joka elää joogaa todeksi tavoin, joista trendikkäissä joogahousuissa merkkimatolla asanan parissa mutkalle taipuvat länsimaalaiset voisivat ottaa oppia.

Ashramissa elämä oli kurinalaista ja aikataulutettua, meillä oli harvoin 15 minuuttia tai toisinaan puoli tuntia aikaa hieman hengähtää ohjelman välissä. Saimme muutaman päivän välein tehtäviä, jotka koostuivat 15 – 35 kysymyksestä kaikkien luentojen aihealueista eikä meille annettu erikseen aikaa vastata tehtäviin. Saimme siis haastaa itseämme ja löytää aikaa tyhjästä sekä venyttää toisinaan nukkumaanmenoa pystyäksemme palauttamaan tehtävät ajoissa. Kaikenkaikkiaan vaatimustaso ja aikataulun tiukkuus olivat koulutuksessa omaa luokkaansa aiemmin kokemaani verrattuna. Meiltä odotettiin enemmän ja opiskelimme ja harjoitimme enemmän. Teimme opetusharjoituksia ja ohjasimme kukin lyhyiden pätkien lisäksi myös kaksi kokonaista joogaterapian periaatteiden mukaisesti rakennettua hathajoogatuntia. Pääsimme myös kaikki johtamaan kirtania, eli esilaulamaan henkisten laulujen yhteislaulu-hetkissä. Asanaopettajamme Yogacharya Kadambari oli myös aivan uskomaton esimerkki lempeydestä ja myötätunnosta, vaikka hän opetti meille nimenomaan asanaa hän painotti, ettei omalla polullaan ole saanut juurikaan oivalluksia asanaharjoittelun avulla vaan kaikkien muiden joogan haarojen harjoittamisen kautta. Toki asana on pitänyt kehonsa kunnossa ja energiakanavat auki ja valmiina meditaatioon, mutta suurimmat muutokset ovat tapahtuneet muun kuin asanan ansiosta. Aivan kuten omakohtainen kokemuksenikin itselleni osoittaa.

Viimeistä edeltävänä päivänä vuorossa oli loppukoe, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna aiemmin tekemäni kirjallisen kokeen sijaan. Olin vuorossa miltei viimeisenä, joten odotin vuoroani jännittyneenä koko päivän. Olen kirjoittaja, se on tapani tuoda ajatukseni ja osaamiseni esiin teorian osalta ja mietin kuinka suhtaudun teknisiin kysymyksiin joita luvassa olisi. Ihmiset kertoivat pitkin päivää millaisia kysymyksiä heiltä oli kysytty ja ehdin ottaa odotellessani päiväunet kunnes joku herätti minut; Heidi, Heidi! Nyt on sinun vuorosi! Olin nukahtanut hieman liian pitkäksi aikaa ja suoraan sängystä unenpöpperössä riensin saliin. Kokeesta muodostuikin enemmän (palaute)keskustelu ja olin aivan äimistynyt sen luonteesta. Kuulumisten vaihdon jälkeen opettaja katsoi minua ja totesi; Heidi, sinun tehtäväsi ovat olleet suurenmoisia, ne ovat erittäin hyvin jäsenneltyjä ja sisällöltään täydellisiä. Minulla on sinulle vain yksi nöyrä pyyntö, pyyntö minulta sinulle. Jaa. Jaa enemmän sitä mitä sinulla ja sisälläsi on. Mene ja jaa sitä muille, sillä sinulla on jaettavaa. Olin aivan äimistynyt ja otettu ja päädyimmekin vain lopulta keskustelemaan, kunnes lähdin pois. Sain myös palautetta englanninkielen taidostani, jonka sujuvuuden vuoksi minun luultiin useamman kerran olevan kotoisin englantia pääkielenä puhuvasta maasta ja minulta myös monesti kyseltiin sanavinkkejä tai sanojen merkityksiä kuukauden aikana. 😃 Kuinka mahtavaa onkaan huomata, että kuluneet vuodet, joina olen käyttänyt niin töissä kuin vapaa-ajalla englantia kenties enemmän kuin suomenkieltä konsanaan, ovat todella hyödyttäneet. Hieman saatoin käydä vessassa tirauttamassa onnen kyyneleitä palautekeskustelun jälkeen.

Itselleni suurin haaste ashramissa oli jaettu majoitus, en nukkunut kuukauden aikana juurikaan. Selvästikin harjoitusten avulla kohonnut prana, elämänenergia, sekä ympäröivät, oikealla tapaa ruokkivat olosuhteet auttoivat pusertamaan kurssin läpi aivan kertakaikkisen minimaalisilla unilla. Äänet tai häiriötekijät eivät minua tyypillisesti häiritse, mutta jonkinlainen energeettinen kasauma, jossa en saa omaa tilaa johon vetäytyä lataamaan akkujani vaikuttaa minuun. Kokonaisuutena koulutus oli käsittämättömän antoisa ja nyt vasta prosessoinkin paljon kaikkea oppimaani. Joogaterapia ja terapeuttinen lähestymistapa joogaan sekä Swami Sivanandan sekä Krishnanandan tapa yhdistää polut tälla tavalla arkiseksi kokonaisuudeksi ja elämäntavaksi muutti käsitystäni monesta asiasta ja antoi minulle enemmän kuin aiemmin opiskelemani yhteensä. Tuntuu, että olen raapaissut joogaterapian osalta vain pintaa ja voinkin kirjoittaa siitä erikseen myöhemmin. Suurin haaveeni tällä hetkellä syntyi Bangaloressa, jossa vierailin ystäväni luona ennen Mysoreen suuntaamista; Hän opiskelee joogaa yliopistossa Bangaloressa tehden tällä hetkellä väitöskirjaansa joogasta ja tietoisuudesta. Samassa yliopistossa voi opiskella myös joogaterapiaa ja se on mahdollista myös länsimaalaisille. En ole vuosiin syttynyt mistään ajatuksesta yhtä paljon ja siksi tämä kaukaisen, etäisen haavekuvan tuonkin jo julki ilmoille nyt. Toki se edellyttäisi luultavasti kunnollista rahallista valmiutta ja säästöjä lukukausimaksuineen ja elämänkustannuksineen useamman vuoden ajaksi, ilman tulonlähdettä pitkään aikaan. Asuminen kampuksella ja tiivis opiskelu yliopistossa, siinäpä olisi pohdittavaa - Onko minusta siihen, riittääkö älyllinen kapasiteettini opiskella joogaterapiaa pidemmälle yliopistotasolla? Skeptikot heti kysyvät mitä sinä moisella tutkinnolla Suomessa teet, mutta minut tuntevat tietävät ettei se suorin ja valmiiksi pedatuin polku ole koskaan ollut minua varten. Ainahan voin itseni työllistää tavoin, joista en vielä osaa edes unelmoida! Sitten kun muutama kymppitonni syliini putoaa, saamme nähdä tuleeko tämä joskus vielä tapahtumaan. Jättäkäämme unelma avoimeksi.

Mielenkiintoisin omaan terveyteeni liittyvä projekti joogaterapiaa sivuten liittyy sairastamaani endometrioosiin. Keskityimme luennoilla paljonkin hormonitoiminnan tasapainottamiseen liittyviin aiheisiin mutta intensiivinen harjoitus ja kenties aikataulun vuoksi kohonnut stressitaso nostivat taas ongelmiani esiin ja omat kuukautisvaivani hieman nostivat päätään. Keskustelin aiheesta opettajani kanssa, luottaen hänen moniulotteiseen laajaan tietoonsa, ja sain häneltä ohjeen. Käyn ensin kuvaamassa nykyisen tilanteen, jonka jälkeen jatkan shatkarmoja seuraavasti; Seuraavat kuusi kuukautta teen Kunjalia joka päivä, ja Shankaprakshalanan kerran kuukaudessa samaisen kuuden kuukauden ajan (tehdään yleensä vain 1-2krt vuodessa). Kuukautishäiriöt kuten endometrioosi ovat tyypillisiä Pitta -vaivoja (yksi ayurvedan kolmesta doshasta, kehotyypistä, jota edustaa tulielementti ja itse olen enimmäkseen Pitta). Kunjal ja shankaprakshalan hoitavat yhdessä tasapainottaen Pittan vaivoja. Kuuden kuukauden kuluttua käyn uudelleen lääkärissä tarkistamassa tilanteen laadun. Opettajan mielestä shatkarmat itsessään hoitavat koko ongelman pois, ja voisinkin kirjoittaa kokonaisen kirjan shatkarmojen eduista ja tutkimuksesta, jota Intiassakin aiheen tiimoilta on tehty. Odotan mielenkiinnolla mitä projektilleni käy, minulla on myös Sukeshin laatima oma aamuharjoitus, jossa on huomioitu ongelmani endometrioosin kanssa sekä ystävältäni saatu mantrameditaatioharjoitus, jonka opiskelemassaan yliopistossa on tutkittu auttavan endometrioosiin. Mantrojen vaikutuksesta terveyteen ja hyvinvointiin voisin kirjoittaa toisen kirjan. Mitenkäs se menikään sen tiedonjanon kanssa, antakaa minulle mahdollisuus opiskella joogaterapiaa yliopistossa Bangaloressa kiitos! Lupaan jakaa oppimaani läpi koko elämäni! 😃

Nyt olen palannut Lappiin ja hiihtokoulutyön ohella palaan ohjaamaan KuruYogalle kaikki arjen iltatunnit sekä varmasti myös paljon muuta, kuten kyselyitä on jo tilaustunneista tupsahdellut! Minut näkee siis siellä ainakin 12 viikkotunnin verran ja jatkossa varmasti enemmänkin. Tarkoitus olisi myös aloittaa viikottaiset mantrailut kotonamme talven ajaksi sekä vähän spesiaalimpaa kirtania vierailevien oikeiden kirtan-muusikkojen johdolla, pysykäähän kuulolla! Olen täynnä käsittämätöntä kiitollisuutta opettajiani kohtaa ja mieleeni muistuu Yogacharya Kadambarin toteamus työstämme ja merkityksestämme opettajana; Tehtävämme ei ole jakaa omaa polkuamme sellaisenaan muille, vaan kulkea rehellisesti omaa polkuamme ja jakaa muille eväät raivata oma polkunsa sen näköiseksi kuin sen on tarkoitus muovautua. Oma harjoitukseni on ikuisen elämäntavan polulla ja uskonnollisesti tunnustuksellista mutta jokaisen, jonka kanssa kohtaamme ja joille saan kunnian jakaa palasen oppimaani, polku voi olla aivan erilainen. Ja miten mahtavaa se onkaan, lopputulos on niin kaunis ja monisyinen kun kukin maalaa näkemyksensä siitä juuri omalla tavallaan, erilaisia värejä käyttäen. Kiitos teille kaikille ja nähdään matolla ja sen ulkopuolella. Rakkautta kaikille sydämeni pohjasta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti