Sunnuntai-aamuna 31.8. saapui yöjunamme Varanasista Agraan.
Olemme matkustaneet junilla kaikki pidemmät matkat öiseen aikaan, jolloin aikaa
jää enemmän itse paikkojen kokemiseen ja majoituksessa säästää aina yhden yön.
Intialaisissa junissa on monta erilaista luokkavaihtoehtoa; kallein on
nimeltään ilmastoitu ykkösluokka (1AC), jossa on kahden tai neljän hengen hytit
lukittavilla ovilla. Ateriat sisältyvät myös tämän luokan hintaan. Kaikissa
junissa tätä vaihtoehtoa ei ole ja tässä emme edes harkitsisi matkustavamme
hinnan vuoksi. Seuraavaksi kallein vaihtoehto on nimeltään AC2tier, eli
ilmastoitu luokka, jossa on neljä sänkyä yhdessä hytissä, ja verhot
yksityisyyden takaamiseksi. Tässä luokassa olemme matkustaneet kerran, koska
halusimme Jammusta Delhiin palatessamme ilmastoidun makuupaikan, ja yhtä
halvempi luokka oli täynnä. Kolmas vaihtoehto on AC3tier, ja edellisestä se
eroaa siten, että sänkyjä on yhdessä hytissä kuusi, eikä verhoja ole, joten
koko vaunu on ikään kuin yhtä tilaa. Tässä luokassa olemme matkustaneet kaksi
kertaa. Osassa junista löytyy AC Executive Chair sekä AC Chair – luokat, joissa
on siis ilmastointi ja eritasoiset istuinpaikat. Näitä luokkia ei löydy
läheskään kaikista junista. Halvimmat luokat ovat Sleeper Class sekä Unreserved
2nd Class. Sleeperissä ei ole ilmastointia, mutta muuten se on melko
samankaltainen kuin AC3tier, plus ikkunat ovat avoimet ja maisemia on mahtava
seurailla. Sleeperissä olemme matkustaneet myös kaksi kertaa, tämän ollessa
hinnan puolesta parhaiten budjettiimme sopiva ratkaisu. Unreserved 2nd Class on
halvin vaihtoehto puisine tai muovisine penkkeineen. Tämä luokka on yleensä
tupaten täynnä ulko-oville saakka, ja vaikka hinta saattaa vetää osaa budjettimatkailijoista
puoleensa, me emme ole tässä luokassa vielä matkustaneet. Junissa kiertää
paljon myyjiä; vettä, chaita, ruokia jne. Joten nälässä ei junissa tarvitse
matkustaa. Vessoja junissa on eritasoisia: osa on Intiassa tyypillistä reikä
maassa ratkaisua, raiteiden kiitäessä suoraan alla, ja osassa taas on
länsimainen vessa, tosin näistäkin tarpeet menevät useimmiten suoraan
raiteille.
![]() |
| Sleeper-luokassa. Keskisängyt taittuvat ylös päiväsaikaan tarjoten enemmän istumatilaa |
![]() |
| Tiivistä tunnelmaa junassa |
Matkustaminen junissa ja myös paikallisbusseissa on kyllä
iso osa kaiken kokemista täällä; matka tuntuisi varmasti aivan vajaalta ilman
näitä kokemuksia, esimerkiksi reissatessa yksityistakseilla isommalla
budjetilla ympäriinsä. Tähän saakka yöjunissa on myös tuntunut aivan
turvalliselta, olemme nostaneet rinkat aina sängyn jalkopäähän ja lukinneet
omalla ketjulla sekä lukolla. Rahat ja puhelimen olemme pitäneet kaulapussissa
nukkuessa. Ainoastaan Varanasista matkustettaessa saimme vartijalta
luettavaksemme englanninkielisen varoitustekstin, joka turistina piti myös
kuitata. Siinä kerrottiin samaa kuin LonelyPlanetissakin: Varanasista ja
Varanasiin kulkevissa junissa on paljon myrkytystapauksia, jotka johtavat
varkauksiin uhrin sammuessa. Eli ei kannata vastaanottaa mitään elintarvikkeita
vierailta. Junassa oli myös varoituksia junissa tapahtuvista naisiin
kohdistuvista rikoksista ja kovista tuomioista joita naisiin kajoamisesta saa,
mutta muissa kuin Varanasi-Agra-junassa näitä en ole nähnyt. Esitän aina lippua
ostaessa toiveen yläpedistä tai keskipedistä ja tähän asti se on onnistunut ja
koen tämän lisäävän omaa turvallisuudentunnettani nukahtaessani. LonelyPlanetin
mukaan Intian junissa matkustaa päivittäin 17 – 20 miljoonaa ihmistä, siis
päivittäin! Siinä on jo melkoinen syy kokea tätäkin matkustustapaa. J
Olemme vierailleet Agrassa, tuossa Taj Mahalista tunnetussa
kaupungissa kaksi vuotta sitten, joten tällä kertaa suuntasimme junan saapuessa
vain kaupungin läpi matkan jatkuessa kohti Mathuraa ja Vrindavania. Söimme
aamiaisen Agrassa ja huuhdoimme kasvoja ja pesimme hampaat ravintolan vessassa
kunnes raikkaina jatkoimme matkaa Agran toiselle juna-asemalle, josta junat
Mathuraan lähtevät. Monet miehet yrittivät erittäin aktiivisesti myydä
taksikyytejä 1500 – 2500 rupian hintaan, mutta emme olleet kiinnostuneita
junalipun irrotessa paljon halvemmalla. Saimme miehet ravisteltua kannoiltamme
ja ostimme liput saman tien lähtevään junaan 50 rupian kappalehintaan. J Matka kesti
jotakuinkin tunnin ja Mathurasta nappasimme riksan loppumatkalle. Otimme riksan
suoraan Krishna-liikkeen (ISKCON) temppelille, jonka yhteydessä liike ylläpitää
guesthousea. Mathura on tunnettu Krishnan synnyinpaikkana ja Vrindavan
paikkana, jossa Krishna vietti lapsuus- ja nuoruusvuotensa. Olen Suomessa
tutustunut Krishna-liikkeen toimintaan vieraillessani temppelillä erilaisissa
tilaisuuksissa, kuten Krishnan syntymää juhlistavassa Krishna Janmashtamissa
sekä Shivaa juhlistamassa Shiva-ratrissa (The Great Night of Shiva). Olen
lukenut liikkeestä paljon, ja monikin asia minua vetää liikkeessä puoleensa.
Kristinuskon äärellä olemme tottuneet kovin synkkään ja vakavaan Jumalan
ylistykseen, kun taas monissa muissa uskonnoissa usko ja ylistäminen on iloinen
asia, johon antaudutaan koko kehon ja sielun voimin. Hare Krishna-mantran
chanttaaminen tuntuu myös joukossa pyörryttävän hyvältä, ja sydämessä on aina
puhdas ja hyvä olo. En jaa kaikkia liikkeen uskomuksia ja näkemyksiä, mutta
koska ennen elin elämääni turhankin paljon analysoiden, olen vain hypännyt
viime vuosina tekemään sitä, mikä tuntuu sydämessä hyvältä. Näin saan elämältä
paljon enemmän ja koen enemmän ja syvemmin. ”Analysoi vähemmän ja koe enemmän”
on kyllä vienyt minun elämäni aivan uusiin sfääreihin. J Täällä Intiassakin on aivan
mahtavaa nähdä miten kaikki sekoittuu kauniisti ja kunnioituksella. Eri
uskontojen edustajat vierailevat toistensa pyhillä paikoilla ja vaikkapa buddhalaisetkin
voivat antautua kirtanan vietäväksi. Joukossa silmät loistavat, autuus paistaa
ja onnellisuus se vain lisääntyy. J
Krishna-liike keskittyy Krishnan palvonnan ympärille, ja on
osa yhtä hindulaisuuden pääsuuntausta, vaishnavismia. Liike on levinnyt ympäri
länsimaita intialaisen munkin A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupadan tuotua
liikkeen länteen vuonna 1965. Liikkeen edustama perinne, gaudiya-vaishnavismi,
sai alkunsa 1500-luvulla Bengalissa ja sen perustaja on Sri Caitanya. Sri
Caitanya korosti Krishnan antaumuksellisen ja rakastavan palvonnan, eli
bhaktin, tietä. Hän teki myös tunnetuksi liikkeelle tunnusomaisen tavan laulaa
julkisilla paikoilla Krishnan pyhää nimeä maha-mantran muodossa (Hare Krishna
Hare Krishna Krishna Krishna Hare Hare / Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare
Hare). Liikkeeseen kuuluu nykyään yli
400 temppeliä, 50 maatilaa, 99 ravintolaa ja 50 koulua. Temppeliyhteisössä
asuvia jäseniä on noin 10 000 ja seurakuntalaisia noin 250 000
(Wikipedia).
![]() |
| A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, joka toi liikkeen länteen vuonna 1965 |
Tunnelma temppelillä ja koko kaupungissa oli mahtava. Kaikki
tervehtivät toisiaan itsellenikin Suomesta tutulla tavalla: Hare Krishna! tai:
Haribol! Yleisesti ottaen ihmiset olettivat minunkin olevan devotee, eli
Krishnan antaumuksellinen palvelija, mutta kerrottuani olevan vain sydämen
vuoksi täällä ja arvostavani liikettä, oli kohtelu kuitenkin yhtä lämmintä.
Monet ihmiset lähestyivät ja juttelivat ja olen ennenkin kiinnittänyt erääseen
seikkaan huomiota; tuntuu että monien temppeliyhteisössä asuvien silmät loistavat
erilailla kuin monenkaan tapaamani uskonnon edustajan silmät. Ikään kuin sydän
vain heijastuisi suoraan silmistä ja vahvasti. J
Alueella olisi muitakin temppeleitä, mutta koska olemme nähneet
hindutemppeleitä monta kymmentä lyhyen ajan sisään, halusimme vain viettää
aikaa Iskconin temppelillä, osallistuen ohjelmaan. Maanantaina vietimme monta
tuntia satojen ihmisten kanssa kirtanassa tanssien ja laulaen mantraa.
Sanoinkin Pepelle samaa kuin aiemminkin; nämä ovat kyllä niin minunlaiseni
bileet, pyhää meininkiä, päihteetöntä ja sydämestä kumpuavaa. Ja pääsee vielä
ajoissa nukkumaan. Biisin sanat tosin pysyvät kokoajan samana. :D
![]() |
| Hare Krishna! |
![]() |
| Biletystä parhaimmillaan ;) |
Tiistaina 2.9. sai matkamme taas jatkua. Suuntasimme
aamupäivällä riksalla Mathuraan, josta olimme ostaneet valmiiksi liput junaan
kohti Haridwaria. Junan piti lähteä hieman ennen puoltapäivää, ja lopulta se
saapuikin, noin puolitoista tuntia myöhässä. Lippumme olivat sleeper-luokkaan
ja olimme ostaneet Krishna-liikkeen herkullisesta ravintolasta hieman eväitä
matkaan, joten matka sujui maittavissa merkeissä. Saavuimme Haridwariin illalla
puolikymmenen maissa, ja olimme LonelyPlanetista tarkistaneet taas valmiiksi
kartan, joten tiesimme että budjettimajoituksia löytyisi kävelymatkan päästä.
Löysimmekin pian kadun, jonka varrella guesthouseja oli rivissä, ja valitsimme
parhaan (halvimman). Huoneen hinta oli 300 rupiaa per yö, eli noin neljä euroa.
Majoitusten hinnat vaihtelevat paikasta riippuen, jossain paikassa 300 rupialla
voisi saada jotain tasokkaampaakin, jossain taas ei juuri mitään tai
korkeintaan sängyn yhteishuoneesta hostellista. Olemme majoittuneet
vaihtelevissa paikoissa, Krishna-liikkeen guesthouse oli hieman budjettiamme
kalliimpi, joten nyt halusimmekin säästää hieman kompensoidaksemme. Huoneessa
oli oma kylpyhuone kylmällä vedellä ja kavereina hiiriä melkoinen liuta. J Kaikkeen on kuitenkin
myös tottunut; näin Haridwarissa suurimman rotan mitä olen koskaan nähnyt,
kissanpentua suuremman, vilistämässä tienvarsiravintolan lattialla josta henkilökunta
sen ajoi ulos. Jatkoin kuitenkin dosani syömistä rauhassa, hätkähtämättä. Se
vain on Intiaa. J
![]() |
| 300 rupian majoitus Haridwarissa |
Keskiviikkoaamuna lähdimme kiertelemään tätä Hindujen pyhää
kaupunkia. Aiemmin kokemaamme Varanasia pidetään seitsemästä pyhästä kaupungista
pyhimpänä, mutta Haridwar on kuuden muun joukossa. Varanasissa en ollut
kylpenyt Gangesissa, mutta Gangesin virratessa myös Haridwarin läpi, päätimme
lähteä sen kuuluisimmalle ja pyhimälle Ghatille, Har Ki Pauri Ghatille,
kylpeäksemme pyhässä vedessä. Saavuttuamme Ghatille kiinnitin huomiota paljon
aggressiivisempiin kerjäläisiin kuin muualla tähän mennessä. Vaikka annankin
mielelläni rahaa heille, koimme erilaista suhtautumista Haridwarissa. Minua
revittiin, tartuttiin käsistä ja päästä, kerrankin samanaikaisesti kolmen
naisen taholta. Koin oloni hieman ahdistavaksi ja antaessani vähemmän
aggressiivisille muutaman rupian, suuttuivat he siitä. Ilmeisesti summa oli
liian pieni ja he heittivät sen maahan tai takaisin minulle. Paikallisilta
kaksi tai viisi rupiaa näytti kelpaavan, mutta en tiedä mikä tässä oli takana,
ilmeisesti summan olisi meiltä, täällä rikkaina pidetyiltä, pitänyt olla
moninkertainen? Ymmärrän toki sen ahdingon, jossa nämä ihmiset elävät, ja koen
suurta myötätuntoa heitä kohtaan. On kuitenkin mahdotonta antaa kymppejä
kaikille kymmenille ihmisille, ja jos haluaisi auttaa edes vähän, koetaan se
jotenkin röyhkeänä. Yritin ajatella myötätuntoisia ajatuksia heitä kohtaan ja
päästä yli hetkellisestä pahasta mielestäni, ja pääsimme jatkamaan matkaa kohti
Ghatin portaita. Ghatilla sain eräältä naiselta mukissa maitoa, jota muutkin
kaatoivat Gangesin virtaan rukouksenomaisesti. Kaadoin maitoa ja astuin askel
askeleelta syvemmälle. Vesi oli yllättävän kylmää ja erittäin kuumassa ja
kosteassa ilmanalassa se tuntui virkistävältä. Paikalliset katselivat suurina
joukkoina länsimaalaisen naisen kylpemistä, monet huutelivat jotain hurraamisen
kuuloista ja hymyilivät minulle ja halusivat tulla kättelemään. Tiedän toki
että kovinkaan moni länkkäri ei tuohon veteen haluaisi astua sairastumisen
pelossa, itse otin kuitenkin tietoisen riskin ja eipä vettä tullut tosiaankaan
hörpittyä tmv. Vaatteet pysyivät näin naisena tietenkin visusti päällä; vaikka
miehet kylpevätkin alusvaatteissa, ei se tulisi naiselta kuuloonkaan. Pepe
vitsailikin että mihin jätit narubikinit, ja nauroimme tovin tätä epäsopivaa ja
ei kuuloonkaan tulevaa ajatusta pohtiessamme.
![]() |
| Valmiina kastautumaan Gangesissa |
Märillä vaatteilla jatkoimme matkaa kohti Mansa Devi
temppeliä, joka sijaitsee Bilwa Parwatin päällä. Temppelille pääsee
gondolihissillä, ja jonotimmekin ostamaan liput, jonka jälkeen pääsimme miltei
suoraan hyppäämään kabiiniin. Kabiini oli avoin ja kaitein varustettu, ja
sieltä olikin mukava katsella Haridwarin kauniita maisemia. Saavuimme
temppelille, joka vaikutti ensisilmäykseltä melkoisen kaupalliselta paikalta..
Matkaa jatkaessamme ensivaikutelma ei tosiaan osoittautunut vääräksi.
Kaikkialla myytiin krääsää ja joka jumalapatsaan luona oli pari miestä, jotka
vaativat kovin sanoin lahjoittamaan rahaa, mikäli pysähtyi hetkeksikin. Toki
lahjoitan aina temppelissä rahaa siellä vieraillessani, mutta lahjoituksen idea
muuttuu hieman kiristykseksi moisen toiminnan kautta. En edes nähnyt mitään
lahjoituslaatikoita, joten liekö miehet vain keräämässä omia taskurahojaan
patsaiden luona. Eräskin mies tarttui päähäni ja vaatimalla vaati että annan
ainakin 200 rupiaa! Sanoin että en todellakaan, jos ei jo lahjoittamani summa
riitä, ja riuhtaisin itseni irti ja jatkoin matkaa. Seuraavien patsaiden luokse
emme viitsineet edes pysähtyä, vaikka miehet huutelivat vaativasti peräämme. Siinähän
sitä saisi kulumaan monen päivän elämisbudjetit antaessa monta sataa rupiaa
jokaiselle patsaalle. :D Kiersimme vain temppelin nopeasti läpi, sen
osoittauduttua melkoiseksi ”pyhäksi flopiksi” kaikkien temppelivierailujemme
joukossa. Pyhä fiilis oli melkoisen kaukana tästä paikasta, koinkin jopa
moskeijassa Kashmirissa enemmän pyhiä viboja kuin täällä. J
![]() |
| Kynttilää laskemassa Gangesiin hindujen pujassa, Har Ki Pauri Ghatilla |
![]() |
| Aarti, hindujen seremonia Äiti-Gangesille, Har Ki Pauri Ghatilla |
Loppupäivän kiertelimme ympäriinsä ja illalla lähdimme
takaisin Har Ki Pauri Ghatille. Ghatilla on joka ilta kaunis puja,” aarti”, eli
seremonia Äiti-Gangesille. Lähetimme kauniit kukalliset kynttilät matkaan
Gangesin virtaan ja nautimme väriloistosta, tulisoihduista, kauniista rukoilusta
ja musiikista. Puja oli ohi paljon nopeammin kuin Varanasissa, ja jatkoimmekin
matkaa pyörimään lähikaduille. Illalla palasimme guesthouseen nukkumaan,
lähteäksemme seuraavana aamuna kohti Rishikeshiä. Torstaina aamulla syötyämme
aamiaisen kävelimme muutaman minuutin matkan bussiasemalle. Heti sinne
saavuttuamme bongasimmekin bussin, jonka kuski huuteli ”Rishikesh, Rishikesh”
ja hyppäsimme kyytiin. Matka ei kauaa kestänyt, ja yhteensä 70 rupiaa ja yhtä
tuntia myöhemmin saavuimme Rishikeshiin. Löysimme Lakshman Jhulasta
guesthousen, ja pienet päiväunet torkuttuamme lähdimme lounaalle ja
kiertelemään. Rishikesh tunnetaan maailman joogapääkaupunkina ja täältä
löytyykin ashrameita, meditaatiotarjontaa, ayurvedakeskuksia ja –hoitoloita
vaikka muille jakaa. Oletin täältä löytyvän läjäpäin länsimaalaisia, mutta
ilmeisesti monsuunin vuoksi sesonki on muulloin. Kaupunki tuntuikin miltei
pysähtyneeltä tunnelmaltaan. Ihmettelimme että missä kaikki ovat mutta kyllähän
sitä muutamiin länsimaalaisiin törmättiin. Pukeutumisen pohjalta huomasimme
kuitenkin heti tulleemme länkkäreiden suosimaan paikkaan; minishortseja ja
hihattomia toppeja. Monessakaan paikassa Intiassa ei ole kovinkaan soveliasta
pukeutua niin, mutta olen itsekin ollut vähemmissä vaatteissa turistien suosimissa
paikoissa, kuten Manalissa ja Lehissä. Viime viikot on kuitenkin tullut taas
pukeuduttua joko kurtaan (tunikaan) ja löysiin housuihin, salwar kameeziin tai
länsimaisiin, mutta löysiin ja peittäviin vaatteisiin. Mielestäni ei ole mikään
ongelma pukeutua kunnioittavasti perinteisemmissä tai pyhemmissä paikoissa,
mutta aina sitä matkan varrella tapaa ihmisiä joille se tuntuu olevan joko
hämärän peitossa, tai sitten kiinnostus ei riitä kulttuurin kunnioittamisen
(esim. hindujen pyhästä kaupungista Varanasista junalla lähtiessämme;
israelilainen tyttö oli pukeutunut napapaitaan ja mikroshortseihin J). Huomaan kyllä kuinka
etenkin paikallisiin asuihin pukeutuessa ihmiset suhtautuvat erilailla ja
kunnioittavammin länsimaalaistakin naista kohtaan. Eikös sitä vähän niin kuin
saa mitä tilaa, kuten elämässä yleensäkin. J
Kävimme torstaina syömässä Gangesin rannalla sijaitsevassa
viihtyisässä ravintolassa, jonka jälkeen palloilimme ympäriinsä ja tutustuimme
joogapaikkojen ja hierontapaikkojen tarjontaan, aikatauluihin ja hintoihin.
Ajatuksena on nyt ennen maanantaina alkavaa vipassana-retriittiä joogailla,
käydä ihanassa ayurvedisessä hieronnassa sekä rentoutua. Alun perin meidän piti
osallistua sunnuntaina ystävämme siskon punjabilaisiin häihin Patialassa. Emme
kuitenkaan nyt lähde Punjabiin, koska ystävämme vanhemmilla on ollut
terveysongelmia, ja annamme heille nyt mieluummin omaa rauhaa ilman vieraiden
tuomaa häslinkiä. Olisimme myös joutuneet ottamaan yksityisen taksin Patialasta
Dehraduniin ehtiäksemme retriitille ajoissa, joten säästämme tietenkin nyt aimo
summan. Toki olisin halunnut kokea intialaiset häät enemmän kuin mitään, mutta
terveys ennen kaikkea, lähetämmekin paljon parantavia ajatuksia ystävämme
perheelle. J
Vipassana-retriitti tosiaan alkaa maanantaina 8.9. Dehradunissa ja olemme
siellä 19. päivään saakka.
![]() |
| Apinoita Rishikeshissä, näitä mukavia ja sympaattisia veijareita on aina niin mukava seurailla puuhissaan |
![]() |
| Rishikesh |
Vipassana on yksi Intian vanhimmista meditaatiotekniikoista.
Sana Vipassana tarkoittaa asioiden näkemistä kuten ne todella ovat. Olen itse
ollut aiemmin buddhalaisella retriitillä, mutta vipassana-retriittinä tämä on
minulle ensimmäinen. Pepen meditaatiokokemus on melko olematonta, joten hänelle
tämä tulee varmasti olemaan melkoisen kokonaisvaltainen shokki. :D Olen itse
sairastanut vaikean masennuksen vuosia sitten, ja menetettyäni vuosia elämästäni
synkkään, pimeään tunneliin, oli meditaatio yksi suurista tekijöistä
paranemisessani ilman lääkitystä. Olen ollut jo useita, useita vuosia terve ja
elänyt suuremmalla potentiaalilla kuin olisin voinut kuvitellakaan <3, mutta
kieltämättä näin intensiivinen kokonaisuus myös hieman jännittää. Masennukseeni
liittyi hyvin vahvaa olemassaolon ahdistusta, ja saa nähdä mitä kaikkea
retriitti nostaa pintaan ja käsiteltäväksi. Avoimin mielin ja sydämin olen
kuitenkin suuntaamassa kolauttelemaan tämän hetkistä käsitystäni asioista,
kenties hieman laajemmalla kapasiteetilla taas palatakseni takaisin. J
What Vipassana is not:
- It is not a rite or ritual based on blind faith.
- It is neither an intellectual nor a philosophical entertainment.
- It is not a rest cure, a holiday, or an opportunity for
socializing.
- It is not an escape from the trials and tribulations of everyday
life.
What Vipassana is:
- It is a technique that will eradicate suffering.
- It is a method of mental purification which allows one to face
life's tensions and problems in a calm, balanced way.
- It is an art of living that one can use to make positive
contributions to society.
Seuraavat
päivät maanantaista alkaen tulemme siis viettämään sitoutuen seuraavaan:
The Precepts
All who attend a Vipassana course must conscientiously undertake the
following five precepts for the duration of the course:
- to abstain from killing any being;
- to abstain from stealing;
- to abstain from all sexual activity;
- to abstain from telling lies;
- to abstain from all intoxicants.
(Lähde:
www.dhamma.org)
Olemme myös sitoutuneet pysymään retriitillä, vaikka
vaikeuksia nousisi pintaan. Olemme sitoutuneet olemaan hiljaisuudessa 19. päivään
saakka sekä säilyttämään välimatkan vastakkaisen sukupuolen kanssa ja
välttämään kaikkea kosketusta muihin ihmisiin, samaa tai toista sukupuolta
oleviin (kättely jne.). Jooga ja kaikki muu fyysinen harjoittelu on kiellettyä,
vain kävely on sallittua, jotta annamme vipassana-menetelmälle kaikki
mahdollisuudet. Uskonnollisia symboleita, suitsukkeita eikä tietenkään mitään
päihdyttäviä aineita sallita. Vaatetuksen tulisi olla peittävää ja
kunnioittavaa, ja ruoka on simppeliä sekä tietenkin kasvisruokaa. Lukeminen, kirjoittaminen,
musiikki ja elektroniikka ovat tietenkin poissa laskuista, kuten myös
yhteydenpito ulkomaailmaan. Herätys on kello neljältä aamulla ja päivät kuluvat
käytännössä meditoiden aamusta iltaan, syöden välillä ja mennen nukkumaan
illalla puolikymmeneltä.
Palaan siis blogin pariin vipassana-kokemuksistamme 19.
päivän jälkeen, palauduttuamme Intian arkeemme retriitin jäljiltä. Nyt vietän
muutaman rentouttavan päivän rakkaassa seurassa valmistautuen maanantaihin. Olen
kovasti kiitollinen siitä, että polkuni kiinnostaa teitä tutut ja
tuntemattomatkin, ja jaksatte seurailla kuulumisiamme. J Halusin vielä jakaa teille
Jukka Pojan tutun biisin ”Potentiaali”, joka jälkijättöisesti puhutteli minua
ilmestyessään pari vuotta sitten. Biisi on kuin etenemistarina omalta
polultani, kun päätin nousta oman elämäni ohjaksiin ja ottaa omasta
potentiaalistani selkoa vuosia sitten. J
Matka jatkuu yhä ja toivottavasti ei koskaan lopukaan. Kaikkea hyvää ja Om
Shanti Om!











Ei kommentteja:
Lähetä kommentti