maanantai 1. syyskuuta 2014

1.9.2014 Pyhissä viboissa Bodh Gayasta Varanasiin, kohti uusien tuulien tulevaisuutta!

Sunnuntaina 24.8. hyppäsimme Delhin rautatieasemalla yöjunaan kohti Gayaa, Biharia. Olimme varanneet yhtä luokkaa huonommat paikat kuin viimeksi, mutta paikat vaikuttivat vallan mainioilta ja lukittuamme taas rinkat sängynpäätyihin ketjun ja lukon avulla vaivuimme pian unten maille. Uni ei tosin ollut erityisen maittavaa tällä kertaa; minulla oli middle bed –paikka, eli kolmesta päällekkäisestä pedistä keskimmäinen. Näitä kolmen sängyn kerrospetejä on kaksi vierekkäin, välissä vain hyvin kapea käytävä, ja viereisellä middle bed – paikalla oli eräs herrasmies, joka piereskeli, röyhtäili, raapi muniaan ja kuorsasi. Koko yön. :D No, onneksi aamulla pääsin junasta pois hengittelemään raikkaampaa ilmaa ja nauttimaan kevyemmästä melutasosta. :D

Yöjunissa on Intiassa yleensä erittäin mukavaa matkustaa ja säästää samalla yhden yön majoituksen

Gayan juna-asemalta jatkoimme saman tien 12 kilometrin päähän, Bodh Gayaan. Saavuimme guesthouseen ja lepäsimme tovin mutta iltapäivällä lähdimme kohti Mahabodhi-temppeliä, jota olin odottanut koko matkan. Mahabodhi-temppeli on noin 2500 vuotta vanha, ja siellä sijaitsee puu, jonka paikalla olevan puun alla Siddhartha Gautama saavutti valaistumisen 600-luvulla ennen ajanlaskun alkua. Temppeli on nykyään Unescon maailmanperintökohde. Bodh Gaya on buddhalaisten pyhimpiä paikkoja ja tärkeimpiä pyhiinvaelluskohteita, ja tunsin erittäin syvää kiitollisuutta päästessäni vihdoin kokemaan tämän paikan. Jo ensimmäisenä iltana tunsin kuinka sisääni virtasi erilaista energiaa ja olo tuntui ylitsepursuavan siunatulta. Kiersimme ympäri temppelialuetta, joka oli täynnä erimaalaisia munkkeja. Bodh Gayassa onkin paljon eri maalaisia, eri traditioiden luostareita; thaimaalainen, vietnamilainen, japanilainen, kiinalainen, burmalainen, tiibetiläisiä, jne. Biharissa on nyt melko kuuma, joten länsimaalaisia pyhiinvaeltajia tai turisteja ei kauheasti näkynyt Bodh Gayassakaan, talviaikaan alueella on varmasti vilkkaampaa. Kiertelimme läpi eri paikkoja, joilla Buddha vietti aikaansa meditoiden ja nautimme auringon laskiessa aivan uskomattomasta tunnelmasta. Munkit chanttasivat ja meditoivat temppelikompleksin eri alueilla ja imin kaikkea sisään niin voimakkaasti, että tuntui kuin pakahtuisin onnesta.

Tiistaina heräsimme ajoissa ja lähdimme päiväreissulle Buddhan jalanjäljille, kahden paikallisen miehen kanssa, joihin tutustuimme edellisenä iltana. Hyppäsimme Niranjanin ja Dineshin moottoripyörien selkään Pepen kanssa ja suuntasimme ensin kohti luolaa, jossa Buddha vietti kuusi kuukautta meditoiden, ennen valaistumistaan puun alla Bodh Gayassa. Luolassa on patsas, jossa Buddha kuvataan hyvin luurankomaisena, koska luolassa ollessaan hän ei syönyt eikä juonut mitään yrittäessään tavoittaa totuuden. Rukoilimme luolassa suitsukkeiden kera ja jatkoimme matkaa kohti pyhää Banyan-puuta. Intialaiset naiset menevät rukoilemaan puun luokse kaivatessaan hedelmällisyyttä. Totesinkin että minun on tulevaisuuden haaveineni parempi pysyä vähän kauempana. :D Banyan-puun jälkeen ajelimme moottoripyörillä maaseudulla, imien paikallista ilmapiiriä ja kulttuuria sisuksiimme. Hetki hetkeltä tunsin yhä enemmän kuin olisin löytänyt paikkani maailmassa. On vaikeaa edes selittää sitä tunnetilaa johon koko paikka minut kietoi. Niranjan ja Dinesh tuntuivat päivän edetessä kuin vanhoilta, hyviltä ystäviltä, nauru raikasi ja sydän jatkoi avautumistaan ja puhdistumistaan.

Luola, jossa Buddha vietti kuusi kuukautta syömättä ja juomatta

Minä ja uusi ystäväni Niranjan

Iloinen matkamies

Pepe, Dinesh ja Niranjan Banyan-puun luona

Iltapäivällä tapasimme Dineshin ystävän, Ranjanin, joka on sosiaalityöntekijä ja pyörittää paikallista järjestöä. Järjestöllä, Gyanjyotylla, on kaksi koulua köyhille lapsille sekä mahtavia suunnitelmia alueen naisten ja lasten aseman ja terveydentilan parantamiseen. Toinen kouluista on hieman pienempi, noin 80 oppilasta, ja pyörii valmiina kauempana maaseudulla. Toinen kouluista, johon lähdimmekin seuraavaksi tutustumaan, on toiminnassa oleva, mutta keskeneräinen projekti. Tällä hetkellä koulussa on 110 oppilasta, jotka kulkevat kaukaa kävellen hankalissa olosuhteissa kouluun. Tavoitteena järjestöllä on vuoteen 2020 mennessä tarjota koulutusta 300 lapselle, köyhille ja orvoille, sisäoppilaitosmaisesti eli tarjoten myös asumismahdollisuuden. Järjestö ei saa tukea valtiolta vaan pyörii täysin lahjoitusten varassa. Tontin, jossa koulu sijaitsee, on järjestö saanut lahjoituksena Ranjanin isältä ja tontilla sijaitsee vielä keskeneräinen koulurakennus, jonka rakentamista voidaan jatkaa vähitellen lahjoitusten myötä. Oppilaita oli paikalla viitisenkymmentä, koska kaikki lapset eivät pääse saapumaan kouluun päivittäin. Sääolosuhteet monsuunin aikaan voivat tehdä reitit kulkukelvottomiksi, ja monet lapset auttavat vanhempiaan ansaitsemaan elantoa perheelle. Bihar, jossa Bodh Gaya sijaitsee, on yksi Intian köyhimmistä osavaltioista, alueen yli 100 miljoonasta asukkaasta yli 70 prosenttia elää köyhyydessä. Alueen pääelinkeinona on maatalous.

Hindinkielen oppitunti

Lapsia naurattaa pelattuaan jalkapalloa Pepen kanssa

Koulun lapset ottivat meidät ilolla vastaan ja meillä olikin edessämme hauska iltapäivä! Pepe pelasi jalkapalloa lasten kanssa ja vierailimme oppitunneilla ja keskustelimme opettajien kanssa. Kouluvierailulla sovimme palaavamme keskiviikkona takaisin ja lähdimme katsomaan suurta Buddha-patsasta, The Giant Buddha Statueta. Patsas on 25 metriä korkea ja sen rakentaminen kesti seitsemän vuotta. Ihastelimme tätä mahtavuutta ja jutustelimme buddhalaisuudesta buddhalaisen Niranjanin kanssa. Illalla vierailimme taas temppelillä, jossa ollessamme sain Bodhipuun alla eräältä munkilta puusta pudonneen lehden. Monet ihmiset odottavat lehtien putoavan napatakseen sellaisen, koska kuuleman mukaan se tuottaa hyvää onnea. Munkki käveli luokseni ja antoi kaikista ihmisistä lehden minulle, samalla hetkellä alkoi sataa kaatamalla joten juoksimme sateen suojaan temppelin katoksen alle. Ja mikäs sen parempi paikka olisikaan odotella sateen loppumista, tulevaisuus alkoi piirtyä mieleeni kuullessani Dalai Laman tulevan pitämään Kalachakra –opetusta vuonna 2016 Bodh Gayaan.. Vuonna 2012 Kalachakra oli viimeksi Bodh Gayassa, ja tässä hieman yli 30 000 ihmisen asuttamassa kylässä oli silloin 200 000 buddhalaista ympäri maailmaa! Pyöritellessäni haaveita ja suunnitelmia päässäni sade vihdoin lakkasi ja lähdimme kohti guesthousea unten mailla valmistautumaan seuraavaan päivään.

The Giant Buddha Statue

Keskiviikkona 27.8. heräsimme aikaisin ajatuksena lähteä luostarikierrokselle ennen kouluun menoa, vettä kuitenkin satoi taas kaatamalla, joten odottelimme sateen loppumista ja pääsimme yhdeksän maissa matkaan. Vierailimme eräässä tiibetiläisessä temppelissä, jonka jälkeen saavuimme koululle. Lapset olivat valmistaneet meille seppeleet (malat) kaulaan ja lauloivat meille erilaisia hindinkielisiä lauluja ja Intian kansallislaulun. Seurasimme myös oppitunteja päästen myös hieman osallistumaan. Lapset olivat innokkuudessaan niin suloisia että sydän meinasi haljeta moneen otteeseen päivän aikana. J Lounaalla lähdimme Ranjanin kotiin syömään ja palaveeraamaan. Vietimme lounaalla useamman tunnin käyden läpi järjestön papereita ja toimintaa. Suomeen palattuani aion aloittaa toimintaa järjestön hyväksi ja lounas liittyi tähän. J Aion myös palata Bodh Gayaan asumaan, palattuamme ensin Suomeen, vietämme talvikauden Levillä suunnitellusti, kesä kuluu kesätöitä tehdessä ja rahaa säästäessä. Loppukesästä lähdemme Etelä-Amerikkaan, jossa teemme useamman kuukauden turneen. Tämän jälkeen minä lähden Intiaan, työskennelläkseni vapaaehtoisena Gyanjyotyssa pidemmän aikaa ja osallistuakseni Dalai Laman Kalachakraan sekä opiskellakseni buddhalaisuutta syvemmällä tasolla. Pepe on myös aina kehottanut minua seuraamaan sydäntäni, kuten viime vuosina olen tehnytkin ja kuten myös kehotan häntä tekemään. Elämä on tehty elettäväksi ja koettavaksi ja nyt sydän ohjaa selvemmin kuin koskaan. Minähän seuraan ja antaudun, sille ja elämälle. <3

Intian kansallislaulua laulamassa

Palattuamme koululta oli Pepe väsynyt ja halusi lepäillä, joten lähdin Niranjanin kanssa vielä maaseutuajelulle. Vierailimme hänen kotonaan, jossa tapasin ihanan koiran! Niranjan oli löytänyt koiran ojasta nälkiintyneenä ja sairaana, vienyt sen eläinlääkäriin ja ottanut kotiinsa asumaan. Nyt koira oli maailman suloisin ilmestys litkiessään chaita terassilla. Ajeltuamme ympäriinsä palasimme hakemaan Pepen ja Dineshin, ja suuntasimme viimeistä kertaa temppelille. Olin vain niin täynnä rakkautta elämää ja kaikkeutta kohtaan, että viimeinen ilta tuntui pakahduttavan hyvältä. Tapasimme temppelillä tanskalaisen miehen, jonka kanssa juttelin (ruotsiksi! :D) ja kävi ilmi että hän on asunut jo kahdeksan vuotta Bodh Gayassa. Kuin johdatusta konsanaan.. J Temppelin jälkeen lähdimme viimeiselle illalliselle ja nukkumaan. Aamulla Niranjan ja Dinesh heittivät meidät bussille, ja halatessani heitä hyvästiksi ja heittäessäni viimeisen vilkauksen yli Bodh Gayan, pyrkivät kyyneleet silmiini. Mitään näin vahvaa en ole koskaan kokenut ja olen melko tunteella elämää kuitenkin elänyt. J

Bussimatka kohti Varanasia oli paikallisbussissa melko hikinen, matka kesti odotettua kauemmin pienten rengasrikkojen ja muun vian takia, joten viiden tunnin sijaan matka kesti kymmenen. Tunsin oloni kaiken kuohunnan ohella hyvin seesteiseksi. Jos koin Jammussa tuon pienen pinnan kiristymisen jonka jokainen varmasti jossain vaiheessa matkaa Intiassa kokee, oli se kaikki nyt takana ja olin täynnä mahtavaa energiaa. Varanasissa löysimme eräältä Ghatilta guesthousen, jonne majoituimme. Koska matka oli kestänyt niin kauan, ensimmäisenä iltana söimme vain illallista ja menimme nukkumaan. Jammusta lähtien olemme saaneet tottua taas kuumaan ja kosteaan ilmaan, ja kummasti siihen on nyt taas tottunut. Budjetillamme ei ole varaa yleensä ilmastointiin eikä kuumaan veteen (poikkeuksia lukuun ottamatta), mutta ei sitä oikein edes kaipaa (paitsi Jammussa, nimim. nuohooja). Toki likaisissa paikoissa, hikeä koko päivän valuen, tuntuu ettei oikein puhdistu kylmällä vedellä, mutta mitä sen on väliä kun minuutin kuluttua suihkusta, valuu kuitenkin taas hikeä. J Sitä vain muuttuu, tottumustaso mukautuu ja sitä sopeutuu. Vaatteet haisevat, ovat likaisia ja kenties hieman hajonneitakin ja tukka sojottaa peikko-pehkona. Se on oikeastaan virkistävää, luovuimme paljosta materiasta lähtiessämme reissuun, ja täällä sitä todella konkretisoituu miten vähällä pärjää. Tuntuu että tavaraa jäi silti varastoon aivan liikaa. J

Perjantai-aamuna lähdimme temppelikierrokselle Varanasissa. Varanasi, tuo Hindujen pyhä kaupunki, on erityisen pyhä hindulaisuuden suuntauksessa shaivismissa, Shiva-Jumalan seuraajille. Ensin vierailimmekin Shiva-temppelissä, jonka jälkeen apinatemppelinä tunnetussa Hanuman-temppelissä, jossa pyörii paljon apinoita joka puolella. Viimeisenä vierailimme Ramakrishna-temppelissä, jonka jälkeen pyörimme ympäriinsä Varanasissa. Illalla lähdimme veneajelulle seuraamaan hindujen seremoniaa, Pujaa sekä ruumiiden polttoa Ganges-joen varrella. Kylpijöitä joessa piisaa myös aina, ja seuranamme ollut itävaltalaismies Ben kyselikin, josko kastautuisimme myös pyhässä vedessä. Päädyimme kuitenkin siihen, että parempi pysyä terveenä. :D Aurinko laski ja pimeys saapui, ruumiiden polttoa ei saa kuvata lähempää, mutta kauempaa nappasimme muutaman kuvan. Monet hindut tulevat Varanasiin kuolemaan, jotta heidät poltettaisiin siellä ja tuhka päätyisi Gangesiin. Puja oli erittäin kaunis, joka ikinen päivä miltei 4000 ihmistä saapuu tähän Äiti-Gangesin seremoniaan. Ben kysyi minulta olenko tuntenut Varanasissa pyhiä viboja, koska kaiken lukemansa hehkutuksen jälkeen hän ei tuntenut siellä mitään erityistä. Itseasiassa saavuttuamme kaupunkiin, tuntui se Bodh Gayan jälkeen meluisalta ja saasteiselta (mitä se onkin) ja en heti aistinut sen kummempaa. Mutta pujassa tunsin sen, kuten muissakin pyhissä ja uskonnollisissa seremonioissa. Kerroin tämän Benille, psykologian opiskelijalle, ja pohdiskelimme asiaa nautiskellessamme kauniista seremoniasta. Palasimme takaisin puoliyhdeksän maissa, ja menimme aikaisin nukkumaan jotta jaksaisimme herätä ennen viittä seuraamaan kaunista auringonnousua Gangesilla.

Kelluvat kynttilät lähdössä Gangesin virtaan hindujen pujassa

Ruumiinpolttoa Gangesilla

Kylpeviä hinduja Gangesin pyhässä vedessä

Miehiä temppelin edustalla


Aamulla tapasimme taas Benin ja lähdimme veneellä seuraamaan miten aurinko nousi aivan silmissä. Näky oli kaunis ja kylpijät täyttivät taas Ghatit. Palattuamme hotellille söimme aamiaisen ja lähdimme 13 kilometrin päähän Sarnathiin, paikkaan jossa Buddha antoi ensimmäiset opetuksensa valaistumisensa jälkeen. Niranjan sanoi että ehkä tunnen Sarnathissa saman, mitä tunsin Bodh Gayassa, ja kieltämättä aistin erilaista energiaa saapuessamme sinne. Buddhan elämässä on neljä tärkeää vaihetta ja pyhiinvaelluspaikkaa; syntymä Lumbinissa Nepalissa, valaistuminen Bodh Gayassa, ensimmäiset opetukset Sarnathissa sekä kuolema Kushinagarissa, Uttar Pradeshissa. Koin taas syvää kiitollisuutta nähdessäni näistä paikoista jo toisen. Kiertelimme aluetta ja vierailimme arkeologisessa museossa, jossa oli paljon mielenkiintoista historiallista buddhalaista jäänteistöä. Iltapäivän koittaessa oli aika lähteä takaisin, joten suuntasimme guesthouselle ja kävimme pesulla sekä pakkasimme tavaramme. Otimme riksan kohti Varanasin asemaa, josta matka jatkui Agraan yöjunalla. Nukuimme katkonaisesti ja Agrasta siirryimmekin sunnuntaina suoraan junalla Mathuraan ja Vrindavaniin, Krishnan lapsuusmaisemiin. Majoituimme Krishna-liikkeen guesthouseen, ja täällä on melkoisen mukava tunnelma. Paljon matkustusta on taas takana, joten kirjoittelen näistä maisemista lisää myöhemmin. Sydämellisiä ajatuksia kaikille, jotka polkuani seuraavat. Lempiartistiani siteeraten; ”Sitähän se kaikki on, rakkautta, rakkautta vaan”.  <3

Kaunis auringonnousu Gangesilla

Sarnath, paikka jossa Buddha antoi ensimmäiset opetuksensa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti