Noin kuukausi sitten tapasimme Pepen kanssa Patnassa,
Biharin pääkaupungissa. Otin aamulla aikaisen paikallisbussin Gayasta Patnaan
ja istuin tuon hikisen kuusituntisen tupaten täydessä ajoneuvossa hien
virratessa yli neljässäkymmenessä asteessa, vaikka kuumuuteen olinkin ehtinyt
jo yli kaksi viikkoa tottua. Matkalle mahtui kaikkea täällä niin tyypillistä,
kuten tie joka oli poikki, joten pääsimme röykyttämään kunnolla pieniä
kyläteitä pitkin. Saavuttuamme nappasin riksan ja lähdin Patnan lentokentälle
vastaanottamaan Suomi – saattuetta.
Tunnin norkoiltuani kentän liepeillä saapui Pepe hymyillen ja nappasimme
riksan juna-asemalle. Kävimme syömässä veg biryania aseman läheltä löytyvässä
kojussa kunnes laahustimme asemalle odottamaan junaa pian lähteväksi. Kuten usein
Intiassa käy, junat ovat myöhässä enemmän tai vähemmän ja niin oli asian laita
tälläkin kertaa. Juna oli yli viisi tuntia myöhässä ja päätimme vain istuskella
aseman lattialla tuulettimen alla. Pian kuitenkin paikallinen virkailija tuli
pyytämään meitä mukaansa ja ohjasi meidät erilliseen hienosti sisustettuun,
ilmastoituun toimistoon. Hieman nukkavieruna, hikisenä reissaajana olo oli
hitusen paikkaan kuulumaton, mutta asetuimme sohvalle sotilaiden viereen
virkailijan lähtiessä pois. Pian paikalle saapui kaksi saattuetta, joiden
mukana saapui turvamiehiä ja joita sotilaat nousivat kunnioittamaan erilaisin
elein. Miehet istuivat ja olomme muuttui yhä epämukavammaksi; mitä ihmettä
teemme täällä ja ketä nämä ihmiset ovat?
Viereeni istahtanut mies alkoi juttelemaan minulle hindiksi;
hän kyseli ikääni sekä sitä olenko naimisissa ja onko minulla lapsia. Olen jo
oppinut, että Biharissa liikkuessa nämä asiat kiinnostavat naisen kohdalla
ihmisiä eniten ja luovat kuvan siitä kuinka onnistunut nainen
sukupuolittuneessa tehtävässään on. No, kerroin että olen miltei 35 –vuotias eikä
minulla ole lapsia vaikka naimisissa olenkin. Tästähän varsinainen naurunremakka
syntyi ja oloni oli kertakaikkisen hämmentynyt, en edelleenkään tiennyt keitä
nämä tärkeän näköiset miehet olivat, jotka avoimesti nauroivat minulle?
Nauratti jo itseänikin ja katosin välillä vessaan pakoon tilanteen
epämukavuutta, emme kehdanneet kuitenkaan lähteä poiskaan. Kysyin vieressäni
istuvalta mieheltä varovasti ketä kaikki nämä ihmiset olivat, ja hän kertoi olevansa
osavaltion johtajistoa ja vastapäätä minua istuvan miehen olevan osavaltion
suurimman johtajan. Mietin tilanteen absurdiutta ja pian miehet nousivatkin
lähteäkseen pois, sotilaat nousivat taas tekemään kunniaa ja ohjasivat joukkion
aseman läpi pois. Jäimme Pepen kanssa sotilaiden viereen viihtyisään toimistoon
aina junan saapumiseen saakka ja naureskelimme sille, miten kummallisiin tilanteisiin
sitä aina ajautuukaan.
Junamatka kesti yön yli aina seuraavaan aamupäivään saakka
ja päivän koittaessa saavuimme New Jalpaigurin asemalle, josta nappasimme
jaetun auton Darjeelingiin. Matka ylös vuoristoon oli verrattain mukava
verrattuna moneen monituiseen kyytiin Pohjois-Intiassa ja saavuimme perille
vajaan neljän tunnin kuluttua. Vaeltelimme kauemmas keskustasta etsimään
vinkkien perusteella halvempaa majoitusta ja sellaisen löydettyämme lepäsimme
hetken ja lähdimme syömään. Vietimme Darjeelingin vehreydessä viisi päivää,
nauttien tunnelmasta ja retkeillen lähimaastossa. Mitä enemmän sitä tulee
reissattua, sitä vähemmän on itsellä kiinnostusta turisti-kohteisiin ja
nähtävyyksiin, sen sijaan miellyttävämpää on yrittää ymmärtää jotakin paikasta,
tutustua paikallisiin, kokea ympäröivää luontoa ja luoda jonkinlainen ajatus
paikan hengestä. Oikeastaan itse en mielelläni etenisi niin nopeasti paikasta
toiseen, vaan antaisin aikaa, niin itselleni kuin paikallekin. Nyt kuitenkin
reissaamme vapaalla aikataululla eteenpäin, joten enempää aikaa emme
Darjeelingissä päättäneet viettää.
Darjeeling on
melkoinen turistikohde, hyvin kaunis ympäröivältä luonnoltaan mutta itse kaupunki
ei itseäni erityisemmin viehättänyt esimerkiksi turistillisten Himachal
Pradeshin kohteiden jäljiltä, monet paikat siellä ovat jotenkin sympaattisempia
massaturismista huolimatta. Darjeeling on tunnettu teestään, jota alueella
viljellään ja kaupunki kuuluu Länsi-Bengalin osavaltioon sijaiten 2100metrin
korkeudessa Himalajan vuoristossa. Monelle tulee kaupungista mieleen myös kapea
rautatie, joka on Unescon maailmanperintökohde ja joka tarjoaa kieltämättä
huikaisevat näkymät Himalajalle. Jollei junamme New Jalpaiguriin olisi ollut
myöhässä, olisimme ehtineet aamujunaan ja päässeet kokemaan tuon huikaisevan
reitin itsekin, mutta myöhästymisestä johtuen tyydyimme ihastelemaan maisemia
Jeepin takaikkunasta. Alueella on säännöllisesti mellakoita ja lakkoja, koska
alueen ihmiset haluavat eroon Länsi-Bengalista ollessaan tyytymättömiä
nykyiseen hallintoon. Lähtiessämme Darjeelingistä kohti Sikkimiä, paikalliset
alkoivat taas lakkoilla ja mellakoida, kohtasimmekin mielenosoituksia ja
ihmismassoja, autoja poltettiin ja kaikki kaupat ja ravintolat sulkivat ovensa.
Tätä kuitenkin tapahtuu säännöllisesti jo useamman vuoden ajan, joten tilanne
on elänyt pidemmän aikaa.
7.6. jatkoimme matkaamme kohti kauneudestaan tunnettua
Sikkimin osavaltiota. Nappasimme jaetun taksin, joita kannattaa olla
jonottomassa jo aikaisin aamulla, koska takseja on rajattu määrä ja sesongilla
ne täyttyvät nopeasti eikä iltapäivällä autoja enää saa. Kesäkuussa sadekauden
kolkutellessa, vuoristoalueilla on kuitenkin kovin turistisesonki intialaisten
turistien keskuudessa; paikalliset pakenevat kuumuutta viileämmille alueille.
Tämä ohjaa myös hintojen nousuun sen lisäksi että esimerkiksi majoitusta voi
olla hankalaa löytää. Sikkimiin tarvitsee länsimaalaisena reissaajana luvan,
joka on helppo hankkia vasta paikanpäältä Intiasta. Suomestakin luvan voi
hankkia viisumin yhteydessä, mutta tiedossa pitäisi olla tarkat päivät alueelle
matkustamiseen ja kukapa moisia voisi Suomesta käsin ennustaa. J Darjeelingistä lupa
hoituu kahdella eri virastokäynnillä, intialaiseen tapaan verrattuna jopa melko
jouhevasti sekä täysin ilmaiseksi.
Matka Sikkimin pääkaupunkiin Gangtokiin kesti nelisen tuntia
ja majoituksen löytäminen intialaisten turistien täyttämässä kaupungissa oli
sen verran kiven alla, että päädyimme kaupungin laitamille melkoisen etäälle
kaikesta silti maksaen melkoisesti yli budjettimme. Koko Koillis-Intia on
budjettireissaajalle selvästi kalliimpaa aluetta kuin muualla Intiassa,
majoituksiltaan helposti jopa puolta kalliimpaa. Tähän kannattaa varautua
mikäli tännepäin maailmaa päättää suunnata. Vietimme Gangtokissa vain pari
päivää ennen kuin jatkoimme matkaamme kohti eteläistä ja läntistä Sikkimiä.
Kiertelimme, tutustuimme ihmisiin sekä fiilistelimme ja opimme paljon uutta.
Sikkim oli itsenäinen kuningaskunta vuoteen 1975 saakka, jolloin se liittyi
osavaltiona Intiaan. Virallinen kieli Sikkimissä on nepalin kieli,
pinta-alaltaan osavaltio on Intian toiseksi pienin ja asukasluvultaan (hieman
yli puolimiljoonaa) Intian pienin. Tunnelmaltaan Sikkim on hyvin rauhallinen ja
ystävällinen, Intiaan ensi kertaa matkaavan olisi varmasti helppoa sopeutua
Sikkimiin leppoisaan elämänmenoon. Toisaalta osavaltiossa ei ole niinkään
reppureissauskulttuuria, jonka takia matkustaminen paikasta toiseen, majoitus,
jne. tulee helposti kalliimmaksi. Turismia paikasta kyllä löytyy ja paljon,
mutta enemmän perinteisten turistien muodossa. Sadekauden ulkopuolella alueella
olisi mahdollisuuksia hienoihin vaelluksiin. Reissasimme läpi etelää ja
pysähdyimme Pellingiin useammaksi päiväksi. Olin tavannut Bodhgayassa miehen,
Passangin, joka oli kotoisin Ravanglasta, Sikkimistä mutta asuu Bodhgayassa
opettaen erään buddhalaisen luostarin lapsia. Passang antoi minulle ystävänsä
Kesanglan puhelinnumeron ja tämä auttoikin meitä löytämään budjettihintaisen
majoituksen omistamansa kaupan vierestä. Tutustuimme Kesanglaan ja tämän
mieheen Kungaan ja he osoittautuivat sydämellisiksi Passangin tavoin.
Reissatessa hienointa on tavata ihmisiä ja kerta toisensa jälkeen nähdä kuinka
avuliaita ja ystävällisiä täysin tuntemattomat ihmiset voivatkaan toiselle
kanssaeläjälle olla.
Asetuimme paikoillemme mutta pian saimmekin käskyn siirtyä
toiseen vaunuun ja jaoimme yhden yläpedin puoliksi unen ollessa heikonlaista.
Aamulla saavuimme Guwahatiin, Assamin pääkaupunkiin ja nappasimme riksan
etsiessämme majoitusta. Kaikki majatalot ja hotellit eivät tarjoa majoitusta
ulkomaalaisille laisinkaan, mutta löysimme sopivanhintaisen guesthousen johon
majoituttuamme otimme pienet unet. Vietimme Guwahatissa useamman päivän,
tutustuen taas erilaisen kaupungin ja erilaisen osavaltion tunnelmaan. Kävimme
elokuvissa, vierailimme temppeleissä, asioin pankissa maksaen etukäteen
vuokrani Mayapuriin, jonne muutan harjoittamaan ja opiskelemaan bhaktijoogaa
Pepen suunnatessa elokuussa Suomeen sekä kiertelimme ja kaartelimme ympäri
kaupunkia hoitaen myös käytännön asioita. Sain myös melkoisen allergisen
reaktion joidenkin ötököiden puremista valtavien paukamien koristaessa kehoani.
Eräänä aamuna heräsin aivan järkyttävään kutinaan kehollani ja pelästyin huultani;
alahuuleeni oli turvonnut viinirypäleen kokoinen pallo joka vain jatkoi
turpoamistaan. Oli vielä miltei aamuyö ja säikähdin suuresti koska kuuna
päivänä huulessani ei ole ollut mitään, edes huuliherpestä. Googletin asiaa
saamatta selkoa ja mietin että jokin oli varmasti pistänyt huuleeni ja
allergisen taustani huomioiden olin ehkä saanut pistosta jonkinlaisen reaktion?
Parin tunnin sisällä huuli alkoi kuitenkin rauhoittumaan ja turvotus laskemaan
joten uskalsin vielä nukkua hetken ja herättyäni huuli oli jo miltei normaali.
Iltaan mennessä turvotus oli täysin poissa ja uskalsin huokaista helpotuksesta.
Kehollani olevat turvonneet paukamat kuitenkin muistuttivat minua
olemassaolostaan vielä monta pitkää päivää. Eräs kavereistani Bodhgayassa on
kotoisin Assamista ja hän antoi paljon vinkkejä tekemisen suhteen, kutsui myös
kotikaupunkiinsa jossa veljensä voisi meitä houstata. Päätimme kuitenkin
yhteistuumin Pepen kanssa matkan olevan turhan pitkä ja suuntasimme katseemme
kohti Arunachal Pradeshin osavaltiota jota kaverini suositteli. Osavaltioon
tarvitsee luvan, jonka saa netitse, mutta paikalliset kertoivat meille luvan
onnistuvan myös osavaltioiden rajalta joten ostimme bussilipun Itanagariin ja
muutaman päivän kuluttua hyppäsimme aamuvarhain Super Deluxe –bussiin… Bussi
poikkesi perinteisistä paikallisbusseista lähinnä hieman parempien penkkiensä
osalta mutta muutoin bussit olivat kyllä kaukaa kultaiselta kahdeksankymmentäluvulta,
melkoisen kaukana luksuksesta. Kyyti oli kuoppaista ja epätasaista ja muistin
miksi pidän junamatkustamisesta niin paljon enemmän Intiassa.
Illansuussa saavuimme Banderdewaan, Assamin ja Arunachalin
rajalle ja bussin lipunmyyjä totesi meille meidän joutuvan hakemaan luvan
toimistosta. Olimme ainoat länsimaalaiset kyydissä ja varmistimme vielä bussin
odottavan meitä. Lähdettyämme sotilaiden osoittamaan suuntaan kauemmas rajasta
bussi kaahasi vauhdilla pois rinkkamme kyydissään. Se niistä lupauksista, mietin
tuohtuneena ja yritimme selvittää kuinka nopeasti pääsisimme bussin perään
ettemme menettäisi matkatavaroitamme tyystin. Rajaa vartioivat sotilaat
kertoivat meille että emme saa lupaa rajalta vaan olimme saaneet väärää
informaatiota Assamissa. Meidän pitäisi pysähtyä Banderdewaan useammaksi
päiväksi odottamaan nettiluvan valmistumista. Ja rinkkamme oli matkalla
osavaltioon jonne emme saisi jatkaa ilman lupaa. Ketään ei tuntunut
kiinnostavan ahdinkomme kunnes kauniisti kuvailtuna hieman itkin ja korotin
ääntäni, jolloin poliisi puuttui asiaan ja monen mutkan kautta jäljitti matkatavaramme
takaisin ja saattoi tämän naishenkilön miehineen vielä suosittelemaansa
guesthouseen saakka. Loppu hyvin, kaikki hyvin ja jatkossa uskon taas vähemmän
muiden tarinoita ja varmistan asiat itse.
Päätimme ettemme jää odottamaan lupaa, vaan jatkamme matkaa
hyvin nukutun yön jäljiltä kohti Dimapuria, Nagalandin osavaltiota. Seuraavana
päivänä iltapäivästä hyppäsimme bussiin ja matkasimme taas Super Deluxe-bussilla
yli yön kohti seuraavia seikkailuita. Aamulla saavuimme Dimapuriin, etsimme
majoitusta ja löydettyämme sopivan lepäilimme ja keräilimme voimia pari päivää.
Tiivis reissaaminen vie veronsa ja etenkin kaltaiselleni erityisen herkälle
introvertille kuormitus on monesti liiallista, jolloin reissaamisen aikataulun
avoimuus ja vapaus on tärkeää jotta voin tarpeen tullen pysähtyä ja ladata
akkujani jaksaakseni ja nauttiakseni taas. Rustailen tätäkin aihetta sivuten
seuraavaa postausta liittyen kaikkeen, mitä olen tässä maassa oppinut ja
siihen, miten erityisherkkänä kaaoksen keskellä ja aistien ylikuormittuessa
pärjää.
Perjantaina 23.6. tapasin Dimapurissa ystävämme kolmen
vuoden takaa; reissatessamme vuonna 2014 tapasimme Srinagarissa, Kashmirissa
Nagalandista kotoisin olevan nuoren journalistinaisen Athen kummisetänsä kanssa.
Majoituimme samassa asuntoveneessä toisella kaupungin kuuluisista järvistä,
Nageen –järvellä ja muistan edelleen kiinnostavat iltaiset keskustelumme
tähtitaivaan alla veneen kannella, moskeija-huutojen kaikuessa taustalla.
Olemme pitäneet vuosien varrella yhteyttä ja vihdoin pääsimme tapaamaan taas!
Athe saapui ystävänsä kanssa Dimapuriin Kohimasta, jossa he asuvat ja
suuntasimme yhdessä Nagalandin muotiviikoille, Nagaland Fashion Week –tapahtumaan.
Kuten arvata saattaa, en ole erityisemmin kohderyhmää ja oloni reissaajana
likaisissa sandaaleissani ja perinteisissä intialaisissa vaatteissa ei ollut
aivan joukkoonkuuluva modernien, tyylikkäiden ihmisten keskellä. Kimaltelevia
koruja, korkeita korkoja, ulkomuotoon koottua vaikutusvaltaa ja suhteita. Ja
sitten minä, läpsytellen revenneissä varvassandaaleissani pitkin punaista
mattoa. Vanha punkkari sisälläni heräsi eloon ja en antanut ilmiselvän
vaikuttaa iltaani mitenkään, vaan leveästi hymyillen otin kaiken irti illasta. En
ole eläessäni käynyt yhdessäkään muotinäytöksessä, mutta jos jossakin niin
täällä voisin kuvitella esteetikon minussa nauttivan kokemastani ja oikeassa
olinkin! Esteetikkona en kerta kaikkiaan inspiroidu esimerkiksi Suomessa
mistään mitä näen ketjukauppojen ikkunoissa tai mainoksissa, tosin en niille
kauheasti altistukaan koska en liikkeissä vieraile. Viimeksi astuin Zaraan ja
Gina Tricot –myymälään tavatessani vanhoja lukiokavereitani ennen Intiaan
lähtöäni Helsingissä. Oloni oli kuin avaruusoliolla maan päällä ja hihittelin
sisäisesti kokemukselleni samanaikaisesti uupuessani musiikin, valojen, äänimaailman
ja huonon ilman yhdistelmästä muistaessani haukotusten lomassa miksi en
moisissa paikoissa kertakaikkiaan käy useiden muiden syiden lisäksi (kuten se,
että vaatteet ovat tylsiä, värittömiä, hikipajoissa tehtyjä, joku toinen on
päättänyt puolestani että minun tulisi pitää siitä juuri nyt ja muotimaailman
ideologian mukaisesti vaatteet eivät tietenkään kestä aikaa, koska uusi sesonki
-> uudet mallistot, massat pitää saada kuluttamaan lisää, lisää..). Mutta vaatteet
Nagalandissa! Etnisiä kuoseja yhdistettyinä moderneihin asuihin ja leikkauksiin,
perinteisempiä vaatteita ja heimo-vaikutteita. Musiikki-esiintyjiä höystettynä
seuralaisteni kertomuksilla muoti- ja musiikkimaailmasta osavaltiossa – illasta
muodostuikin erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen.
Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa Athen kyydillä kohti
Kohimaa, lähdimme jo viiden maissa aamulla koska suuntaisimme saman tien saavuttuamme
vaellukselle erään järjestön kasaaman porukan mukana. Matka Kohimaan ei ole
pitkä, mutta teiden vuoksi vie hyvälläkin säällä vähintään kaksi ja puoli
tuntia. Matkasimme kuitenkin miltei tunnin enemmän ja saavuttuamme söimme
nopeasti katukojusta samosat, heitimme rinkkamme ja ylimääräiset tavaramme
Athen kotiin ja kävelimme muutaman korttelin päähän tapaamaan loput
ryhmästämme. Kenei, ryhmän johtaja ja SpeakGuru –järjestön perustaja esitteli
meille porukkaa ja kertoi hieman järjestön toiminnasta. Järjestö auttaa niin
syöpää sairastavia lapsia kuin muita hädänalaisia lapsia sekä auttaa
suojelemaan osavaltion lintua keräten rahaa erilaisin tempauksin ja erilaisia
väyliä pitkin. Kenei on kotoisin Kohimasta mutta asuu Singaporessa, ja
vaelluksen tiimoilta eräät singaporelaiset yritykset olivat luvanneet lahjoittaa
rahaa järjestölle, mikäli suorittaisimme vaelluksen kaikkinensa. Osana
vaellusta keräsimme myös roskia luonnosta ja autoimme siistimään retkeilijöiden
suosiossa olevaa Dzukou –laakson aluetta. Valokuvia otettiin tiiviisti ja
kokemuksiamme myös videoitiin, suomalaisina vieraina saimme kertoa kokemuksemme
videolle ja meidän osallistumistamme kovasti erikseen kiiteltiin. En sitten tiedä
mitä lisäarvoa tuo meidän mukana tarpomisemme toi, mutta meille vaellus oli ikimuistoinen.
Vaelsimme juhannusviikonloppuna kolmisenkymmentä kilometriä
mutaisilla poluilla, sateisessa vuoristomaisemassa. Maisemat olivat
uskomattoman kauniita ja vaikka Himalajalla olemmekin vaeltaneet, nämä maisemat
olivat silti henkeä salpaavia. Emme nousseet 2500 metriä korkeammalle, joten korkeuseroista
johtuvia haasteita ei vaelluksella koitunut, mutta edellisen yön neljän tunnin
unet, kuoppainen miltei neljän tunnin automatka sekä töyssyinen tunnin
automatka vaelluksen aloituspaikalle veivät hieman veroansa ja saavuttuamme
yöpymispaikalle otimme pienet päiväunet ennen illallisen kokkaamista.
Seuraavana päivänä jatkoimme alas laaksoon, jossa söimme lounaan ja kiipesimme
takaisin ylös ja jatkoimme matkaa takaisinpäin. Kiittelimme Keneitä ja ryhmää
mahdollisuudesta osallistua ja seuraavana yönä uni maittoikin varsin
makoisasti.
Vietimme viikon Athen ja perheensä luona Nagalandissa oppien
paljon osavaltion historiasta, levottomuuksista, heimoista ja perinteistä sekä
elämästä, joka on kovin erilaista kuin muualla Intiassa. Suomen ulkoministeriö
ei suosita matkustettavan koilliseen Intiaan laisinkaan, johtuen
levottomuuksista ja väkivaltaisuuksista joita aina toisinaan alueella ilmenee.
Paikalliset tuntuvat aina hämmästelevän näitä ohjeita, minne ikinä
matkustammekaan. Viimeksi ollessamme Kashmirissa (jonne ei suositella matkustettavan
Kashmirin konfliktin takia) toista kertaa vuonna 2014, paikalliset myös
vähättelivät alueen vaarallisuutta, mutta kuukausi lähtömme jälkeen alueella
oli taas aseellisia yhteenottoja, joissa kuoli 17 ihmistä. Tilanteilla on siis
aina kaksi puolta, eivätkä ulkoministeriön suositukset tietenkään täysin vailla
pohjaa ole. Mutta yleinen ilmapiiri Nagalandissa on erittäin rauhallinen ja
turvallinen ja paikallisten kertoman mukaan rikoksia yms. tapahtuu osavaltiossa
selkeästi vähemmän kuin muualla Intiassa. En ole tarkistanut asianlaitaa, joten
en ota tähän enempää kantaa.
Nagaland on jo pitkään halunnut itsenäistyä omaksi
valtiokseen, ja Nagalandissa onkin oma kansallinen vastarintaliike Naga
National Council, jota Intian valtio pitää kapinallisina. Nagat itse eivät koe
asiaa näin, vaan kokevat heidän ajavan omaa etuaan enemmän kuin Intian
armeijan, joka vahvasti näkyvillä osavaltiossa on. NNC:tä kutsutaan myös
nimellä Underground ja heitä vastaan taistellakseen Intian armeija on tehnyt
paljon tuhoa osavaltiossa. He ovat tuhonneet ja polttaneet paljon Nagojen
alkuperäiskyliä, esimerkiksi Athen kotikylän Zhavamen on Intian armeija
polttanut viisi kertaa maan tasalle. Armeija on kiertänyt tuhoamassa kyliä
raiskaten tuhansia naisia kuten Athen serkun, jolla on nykyään pieni lapsi,
isänään Intialaista armeijaa edustava raiskaaja. Sodankäynti on kyllä aina vahvan
sosiaalisen omantunnon omaavan ihmisen silmissä niin järjetöntä kuin olla voi;
viattomien elämien tuhoamista, väkivaltaa ja raiskaamista poliittisen edun
nimissä. Mutta Nagalandin kohdalla Intian silmissä ongelma on NNC ja Nagojen
itsenäisyyspyrkimykset, armeija tietenkin on tahraton ja hyvällä asialla ja
turvattomaksi osavaltion tekee kapinallisjoukkiona tunnettu NNC. Tästä asiasta
paikalliset ovat erittäin suuresti eri mieltä ja kertovat ettei valtio halua
tukea osavaltiota ja esimerkiksi kasvattaa turismia paikkaan jottei turismi
Pohjois-Intiassa kärsisi tulojen suuntautuessa koilliseen. En osaa vähäisen
tietoni pohjalta ottaa asiaan kantaa, kerron vain asiat kuten olen ne kuullut.
Erittäin avartavaa joka tapauksessa saada erilaista näkökulmaa asiaan kuin yleinen
tieto antaa ymmärtää. Mutta sen tiedän, että ystäväni kotikylän ja serkun
kohtalo ovat ainakin totisinta totta eikä taustalla totisesti ole
kapinallisjoukko vaan yleisesti Intian kansan luottamusta edustava taho.
Tietolähteenäni on vielä paikallinen osavaltion mediassa työskentelevä journalisti,
joten uskoisin ainakin hänen ymmärtävän asioista hivenen tavantallaajaa enemmän.
Asia kiinnostaa minua sen verran, että aion paneutua siihen ehtiessäni hieman
suuremmalla panostuksella.
Nagaland on tunnettu heimo-kulttuuristaan, osavaltiossa on
16 suurinta alkuperäisheimoa, joiden lisäksi on erilaisia alaheimoja. Athe
edustaa yhtä suurimmista, Chakhesang –heimoa, kuten kylänsä Zhavamen yli 3000
muutakin asukasta. Zhavame sijaitsee Kohimasta noin 3,5 tunnin ajomatkan päässä
ja pääelinkeinona kylässä on maanviljely. Aikanaan heimot ovat sotineet paljon
ja Nagat tunnetaankin kovina ja voimakkaina sotureina ympäri Intiaa. Athen äiti
Nesju on 72 –vuotias, mutta yhä viljelee riisiä, kaalia ja monia lehtivihreitä
kasviksia, perunaa, valkosipulia, banaaneja ja on ehtinyt viljellä kahviakin.
Päivänsä kuluvat pelloilla kovaa työtä tehden. Athen isä on kuollut yli
kymmenen vuotta sitten, mutta hän oli pappi paikallisessa seurakunnassa ja
Athen nuorin veli Dhakru jatkaa isänsä
perintöä käytyään raamattukoulun, hän työskentelee koti-evankelistana kylässä
vaikka onkin vasta 23 –vuotias. Nagalandin pääuskonto on kristinusko, aiemmin
kansalla oli oma luonnonuskontonsa jota osassa kylistä vielä noudatetaan, mutta
englantilaisten tuotua uskontonsa ja tapansa suuressa osassa aluetta vanhat perinteet
ovat jääneet unholaan kristinuskon alta… Osa kyläläisistä ei esimerkiksi halua
koteihinsa heimotunnuksia yms. perinteistä koska ne eivät ole osa kristinuskoa.
Kävimme ystäväni kanssa mielenkiintoisia keskusteluja uskonnosta
ylipäätään, kumpikin meistä omaa hyvin avaran katsannon kaikkia uskontoja
kohtaan, joka kenties kumpuaa yleisestä kiinnostuksesta ja ymmärryksestä ”oman
jengin” ulkopuolelle. Athen sukulaisissa on hyvin vahvasti uskonnollisia
saarnamiehiä, jotka tuomitsevat muut uskonnot täysin. Itsekin olen vastaavaa
kokenut, kaukaisempien äitini puoleisten sukulaisten taholta. He olivat hyvin
huolissaan aloittaessani aikanaan joogan ja opiskeltuani asiaa lisää ymmärrän
huolensa joutumisestani vääräuskoisena kadotukseen kuten Raamattu opettaa
(myöhemmin joogan parissa olen törmännyt tähän useamman kerran kristittyjen
taholta, ehkäpä minusta sitten tulee kummitus J).
Luin yläasteella uskonnottomana Raamatun ja kiinnostukseni uskontoihin on aina
ollut suurta, vaikka mielsin itseni kyseenalaistavaksi ajattelijaksi ja siten
loogisesti uskonnottomaksi koko teini-ikäni ja pitkälle aikuisuuteen. Nykyään minua
hymyilyttää miettiessäni itseäni aiemmin, luulin niin kovin tietäväni jotakin
asiasta, josta minulla ei ollut mitään käytännön kokemusta (=ymmärrystä). Ei
kirjoja pohtimalla, älyllisellä tasolla pysymällä, voi uskontoa ymmärtääkään, ennen
kuin omakohtaiset kokemukset vievät polulle suuntaan tai toiseen. Nykyään harjoitan
uskonnollisesti tunnustuksellista joogaa, bhaktijoogaa, ja opiskelenkin enemmän
toisenlaista pyhää kirjaa, Bhagavad Gitaa. Käytännössä tämä siis tarkoittaa
että tunnustan hindulaisuutta. Kirjoittanen polustani joskus lisää.
Uskon että erilaiset kokemukset ja kysymykset, erilaiset
kulttuuriset kontekstit ja erilaiset näkemykset ohjaavat meitä erilaisten
harjoitusten tai erilaisten uskontojen pariin. Ja mielestäni tämä kulkee käsi kädessä
elämän kanssa niin kauniisti; ei yksi asia toimi kaikille eikä tarvitsekaan.
Toinen löytää henkisen kotinsa toisaalta kuin minä, ja minä olen iloinen hänen
puolestaan. Athe jakaa paljon samoja ajatuksia kanssani ja valvoimmekin
pitkälle yöhön keskustellen Jumalasta, Raamatun opetuksista, hindulaisuudesta
ja buddhalaisuudesta. Pohdimme kristinuskon asemaa Nagalandissa, ja kerroin
hänelle kuinka paljon arvostan koko perheensä osoittamaa ystävällisyyttä ja
avuliaisuutta meitä tuntemattomia kohtaan. Myötätunto, toisten auttaminen ja
kotinsa tarjoaminen vieraalle – luulen että he joka tapauksessa ovat
ymmärtäneet jotain oleellista uskontonsa opetuksista. Teot kertovat niin paljon
enemmän kuin sanat, mietin viimeksi viime kesänä Helsingin keskustassa
viettäessämme Krishna –liikkeen Ratha Yatra –katufestivaalia, jota eräs
kristillinen herätysliike halusi sabotoida megafoneineen huutelemalla
kaikenlaisia ilkeämielisiä kommentteja hyväntuulisten Hare Krishna –mantraa laulavien
ihmisten päälle. Toinen ryhmä täynnä rakkautta ja iloa, toinen täynnä pelkoa ja
vihaa? Kaikki polut johtavat jonnekin ja teot kertonevat niin paljon enemmän
ymmärryksestä ja oivalluksesta kuin sanahelinä megafonissa tai se, mihin
muotoon harjoitus on puettu.
Aika Nagalandissa oli antoisinta reissullamme
Koillis-Intiassa, ihmisten vilpittömyys ja ystävällisyys, erilainen kulttuuri
ja kokemukset saavat meidät varmasti palaamaan takaisin. Suunnittelimme jo rakentavamme saunan yhdessä
Athen kylään, lämpötila laskee miinuksen puolelle talvisin ja talot ovat
erittäin yksinkertaisia kuten koko elämä kylässä. Ainoa asia mistä en
Nagalandissa pitänyt, on eläinten laaja käyttö ruokana verrattuna muuhun
Intiaan. Koska Nagat ovat kristittyjä eivätkä hinduja tai buddhalaisia, liha maistuu
kaikissa muodoissaan ja eläimiä näkee paljon katukaupoissa odottamassa
kuolemaansa tai roikkumassa ruhoina valmiina pilkottavaksi. Kasvisruokaa ei ole yhtä helppo löytää kuin melkein missä tahansa muualla Intiassa, jossa on
miltei oletus syödä kasvisruokaa, paikasta riippuen. Palkokasveja ei ole
totuttu käyttämään, koska kasvisten ja riisin lisäksi lautaselta löytyy aina
tyypillisesti lihaa. Kaduilla myydään totuttujen eläinten lisäksi myös sammakoita
ja isoja jauhomatoja joita voi ostaa pussiin, viedä kotiin ja valmistaa
ruoaksi. Ruokahaluni hieman laski Nagalandissa näiden syiden vuoksi,
kasvisruokakin alkoi etoa koska ajatuksissa oli kokoajan tuo kärsimys, joka
toki länsimaissakin ympärillämme velloo ja sitä vastaan valinnoillani toimin,
mutta joka Intian kaltaisessa maassa tulee aina astetta verran lähemmäs
paikassa jossa eläimiä laajalti hyödynnetään. Ravintolat, jotka valmistavat myös
liharuokia eli miltei kaikki ravintolat, eivät houkuta syömään myöskään
kasvisruokaa koska en voi olla ajattelematta ruokaan kenties vahingossa päätyviä
kärsimyksen täyteisen elämän eläneiden eläinten kehonosia. Ainoat
vatsaongelmani Intiassa tällä erää sainkin Nagalandissa erään ulkona syönnin
seurauksena, ja epäilen syyksi juuri mainitsemaani. Yhden yön ja päivän verran
istuin toiletissa ja kärsin kuumeesta. Ruokahaluni on ollut sen koommin hieman
kateissa.
Jatkoimme matkaamme Nagalandista takaisin Guwahatiin,
Assamiin, ja täältä tiemme vie 31 tunnin junamatkan jälkeen Delhin kautta Kathmanduun,
Nepaliin, jossa edessämme on luultavasti hieman pidempää vaellusta. Olen äärimmäisen kiitollinen kaikesta, mitä
olemme saaneet täällä koillisessa Intiassa oppia ja kokea. Eilen juuri vietimme
antoisan illan guesthousemme omistajan kanssa, keskustellen Suomesta ja
koulutuksen tasosta kotimaassamme. Huomaan kertovani Suomesta todella
positiivista ja edistyksellistä kuvaa eteenpäin minne menenkin ja tottahan
moni asia onkin verrattuna tänne Intiaan. Vaikka itse koen niin monta asiaa Intiassa
itselleni läheisemmäksi, tiedän sen olevan osan totuutta ja mahdollista
lähtökohdistani johtuen, kuten aiemminkin olen kirjoittanut. Tosin Suomen
henkistä ilmapiiriä en täällä ollessani totisesti kaipaakaan. Mietin miksi
minun on niin helppo täällä tuntea kuuluvani joukkoon ja sattumalta luin erään
reissaajan blogia, jossa hän kirjoitti erilaisista reissaajista. Hän kirjoitti
maailmanvalloittaja-reissaajista, joita esimerkiksi massaturismi-kohteet kuten
Rishikesh ovat täynnä. Hän puki sanoiksi sen mitä olen pitkään pohtinut; monet
reissaajat, etenkin nuoremmat, tulevat Intiaan tai muihin kehittyviin maihin
omien elämystensä perässä. Omat elämykset ja kokemukset ovat heille suuremmassa
arvossa kuin paikallisten tapojen ymmärtäminen ja oppiminen, loppujen lopuksi
he tulevat tänne melko itsekkäistä lähtökohdista jolloin paikallisia tulee
helposti tallottua tietyllä tapaa jalkoihinsa. Ajatusmaailmassa paikalliset
ovat olemassa ”minun unelmaani varten, mahdollistamassa tätä minun elämääni”. Olen
kohdannut heitä paljon, jopa joogankin parissa juurikin Rishikeshissä. En
erityisemmin pidä kyseisestä paikasta juuri siitä syystä, että länsimaalaiset ovat
ikään kuin omineet koko paikan itselleen, mutta paikasta löytyy kuitenkin
paljon hyvää; kaiken kaupallisen joogatarjonnan keskellä kaupungissa on
autenttisiakin ashrameita ja loistavia opettajia. Monet joogan vuoksi
Rishikeshiin päätyvät ovat kenties enemmän kiinnostuneita joogan
pinnallisemmasta, fyysisestä ulottuvuudesta, ja Rishikesh niin
länsimaalaistuneena on helppo paikka tulla harjoittamaan. Paikka on täynnä
länsimaisia kulkien länsimaisissa, kireissä ja paljastavissa vaatteissaan, piittaamatta
paikallisesta kulttuurista. Osa pulahtaa Gangesiinkin, Pyhään Veteen, jopa
bikineissä ottaen aurinkoa rannalla kuin millä tahansa turistirannalla. Mietin
vain mielessäni miksi tulla Intiaan jos haluaa vain jumpata bikineissään, eikö
voisi mennä sitten jonnekin muualle, vaihtoehtoja kun kyllä joogasta rusinat
pullasta –poimiville löytyisi ympäri maailmaa? Miksi tulla tradition äärelle
jos ei ole valmis kunnioittamaan perinteitä ja oppimaan? J Länkkärit juovat
alkoholia, polttavat tupakkaa ja heitä varten tietyt ravintolat tarjoilevat
esimerkiksi kananmuna –aterioita, vaikka alkoholi ja eläintuotteet on
Rishikeshissä kielletty. Tästä syystä tietenkin osa ashrameistakin on vain
ashrameiksi naamioituneita bisneksiä, guesthouseja joihin liimataan päälle
henkinen ulottuvuus, ja asiakas hyväuskoisena maksaa suurempaa hintaa kuin
hotellissa konsanaan. Tietenkin hintaa kutsutaan lahjoitukseksi vaikka raha
valuukin myhäilevän hotellinpitäjän taskuun.
Rishikesh joogaturisteineen on vain yksi esimerkki, mutta
näitä maailmanvalloittaja-reissaajia olen kohdannut ympäri Intiaa; erään kerran
junassa Varanasissa tapaamani latvialainen mies oli pöyristynyt koska kukaan ei
Intiassa tiedä missä Latvia on, ja hän haluaa opettaa paikallisille hieman
maantietoa! Mietin äimistyneenä eikö mies todellakaan ymmärrä missä hän on ja
eikö hänellä ole hitustakaan herkkyyttä aistiakseen ympäristöään tai hitustakaan
ystävällisyyttä ympäröiviä ihmisiä kohtaan. Monet maailmanvalloittajat
haluavatkin tulla ja kertoa paikallisille miten asiat tulisi tehdä, talloen
kenties heidän tapojensa päälle, kunnioittamatta perinteitä ja ihmisiä paikan
päällä.
Reissaajahan minäkin täällä olen enkä väitä olevani sen
kummempi kuin kukaan muu, olen tehnyt virheitä ja toiminut hölmösti, olen aina
toisinaan, muutaman kuukauden välein, hermostunut paikallisiin tapoihin (Ihan
vain viittaamatta mihinkään haluan sanoa kiitoksen Suomelle siitä että kaikki
osaavat jonottaa :D <3), mutta alusta saakka olen halunnut ymmärtää. Alussa se
toki on hankalampaa mutta se muuttuu helpommaksi ajan myötä, sillä tahto ja
kunnioitus ja aito halu ovat olleet läsnä. Ja luulen että tietty nöyryys on syynä
siihen, miksi paikalliset tuntuvat suhtautuvan siten kuten suhtautuvat. Toisaalta
kontakti paikalliseen kulttuuriin ja paikallisiin ihmisiin alusta asti luo
lisää herkkyyttä, jos tänne marssisi vain reteästi, tietämättä mitään tavoista
ja kulttuurista, kokemuksia vailla, luultavasti sujahtaisi helposti tuohon
maailmanvalloittaja-reissaajan rooliin.
Kiitos Koillis-Intia tältä erää, matkamme jatkuu pian mutta
tulemme varmasti takaisin. Kiitollisena jatkamme kohti uusia tuulia. <3






























Ei kommentteja:
Lähetä kommentti