Tiistaina nautimme Amritsarissa aamiaiseksi aloo-paranthat,
eli perunatäytteiset litteät pannulla paistetut leipäset, ja lähdimme käymään
Durgiana Mandir – hindutemppelissä. Temppeli on saanut nimensä jumalatar Durgan
mukaan, ja sitä kutsutaan myös Lakshmi Narayan (jumalatar Lakshmi ja puolisonsa
Vishnu) -temppeliksi. Durga on yksi
hindulaisuuden tunnetuimmista ja suosituimmista jumalattarista, jolla on suuri
rooli nimenomaan shaktismissa, yhdessä hindulaisuuden pääsuuntauksista (muita
ovat mm. vaishnavismi ja shaivismi).
Shaktismi keskittyy jumalattaren palvontaan ja Durgan kerrotaan
syntyneen eri jumalten yhdistäessä voimansa, shaktinsa, yhdeksi jumalattareksi
taistelussa demonien armeijaa vastaan (Wikipedia). Jätimme kengät temppelin
ulkopuolelle kuten tapana on, ja lähdimme tutustumaan tähän Kultaisen temppelin
piirrosten pohjalta rakennettuun, hopeisten ja kauniisti kaiverrettujen ovien
vuoksi Hopeiseksikin temppeliksi kutsuttuun paikkaan. Temppelille johtavilla
käytävillä ja temppeliä kiertävällä alueella oli eri hindujumalten patsaita ja
sisällä temppelissä oli iso Vishnun, jumalatar Lakshmin puolison, kuva. Vishnu
tunnetaan siis myös nimellä Narayana. Tunnetuin Vishnu on kenties useimmille kahdeksannen
ruumiillistumansa, Krishnan, kautta. Uushindulainen Krishna-liike (Hare
Krishna), joka edustaa vaihsnavismia, onkin Vishnun ruumiillistumia palvovista
liikkeistä tunnetuin.
![]() |
| Jallianwala Baghin muistomerkki |
Temppeliltä jatkoimme matkaa riksan kyydillä Jallianwala
Baghin puutarhaa kohti. Lämpötilan pyöriessä reippaasti yli neljässäkymmenessä
asteessa, oli epämukavuuden tunne melko vahvasti läsnä kokoajan ja lyhyetkin
matkat taittuivat mielekkäämmin pienen ilmavirran viilentäessä oloa
hetkellisesti riksan kyydissä. Saavuimme pian perille, tuonne Amritsarin
joukkomurhan tapahtumapaikkaan. Vuonna
1919 suuri joukko ihmisiä oli kerääntynyt Jallianwala Baghin puutarhaan, kun
brittiarmeija alkoi tulittaa väkijoukkoa eversti Reginald Dyerin käskystä.
Paikalla kuoli eri lähteiden mukaan 370 – 1000 ihmistä, loukkaantuneita ollen
miltei 1500. Tapahtuman jälkeen Reginald Dyer sai lempinimen ”Amritsarin
teurastaja”. Nykyisin puutarhaan on
pystytetty muistomerkki tapahtuman johdosta.
Käytyämme hotellissa keräämässä virtaa kaiken kuumuuden
keskellä, lähdimme etsimään Amitin suosittelemaa dhabaa. Dhaba on alun perin tarkoittanut
tienvarsiravintolaa Intiassa ja Pakistanissa valtateiden varsilla. Dhabat ovat
olleet rekkakuskien suosiossa, ja koska monet rekkakuskit ovat olleet
Punjabista ja punjabilainen ruoka on Intiassa suosittua läpi maan, on dhaba
yleistynyt tarkoittamaan kaikkia punjabilaista ruokaa tarjoilevia ravintoloita.
Löysimme pieneltä epämääräiseltä kujalta kyseisen ravintolan, Kesar Da Dhaban
ja saimmekin kokea melkoisen makuorgasmin! Channa masala (kikherneitä
maustekastikkeessa) ja Aloo palak (perunaa pinaattikastikkeessa) sekä tuoreet chapati-leivät
olivat vertaansa vailla. Annokset olivat tulisempia kuin useimmissa paikoissa,
ja hikeä valuen saimme aterian päätökseen. Dhaba oli sisältä melko kulunut ja
nuhjaantunut, ehkä hieman epäsiistikin, kuten monet kätketyt ravintola-aarteet
Intiassa. Ei siis kannata antaa ensivaikutelman johtaa harhaan. J
Keskiviikko-aamuna kirjauduimme ulos hotellista ja
suuntasimme kohti Amritsarin bussiasemaa. Löysimme melko nopeasti
paikallisbussin kohti Dharamshalaa, Himachal Pradeshia. Odottelimme
puolisentoista tuntia bussin lähtöä ja vihdoin pääsimme matkaan. Rinkat oli
pakattu bussin katolle ja tiesin aiemman kokemuksen perusteella odottaa
töyssyistä matkaa, joten olin tyytyväinen lastaajan sitoessa rinkat erittäin
vahvasti kiinni katolle. Saisimme ainakin bussimatkan ajan pitää kiinni
mielikuvasta, että omistamme yhä rinkallisen vaatteita ja muuta kohtuullisen
hyödyllistä. :D Bussissa oli muitakin reppureissaajia; korealainen pariskunta
sekä israelilainen vanhempi mies. Vaihdoimme suunnitelmiamme heidän kanssaan ja
sen jälkeen keskityimme selviämiseen. Paikallisbussi ajeli jokaisen kyläpahasen
ja kaupungin läpi, ja kyyti oli melkoista röykytystä. Pysähdyimme Pathankotiin
tauolle ja koko keho tuntui pahoinpidellyltä. Jaloiteltuamme ja ostettuamme
lisää vettä, jatkoimme matkaa. Himachal Pradeshiin saavuttuamme tiet muuttuivat
mutkaisemmiksi vuoristoteiksi ja bussi täyttyi paikallisista. Avonaisten
ikkunoiden läpi pystyimme kuitenkin jo aistimaan muuttuneen ilmaston, tätä oli
niin odotettu! Viileä, miellyttävämpi vuoristoilma tuntui paahtavan Punjabin
lämmön jälkeen kuin kauan odotetulta, tervetulleelta ystävältä.
![]() |
| Amritsarin liikennettä |
![]() |
| Rinkat bussin katolla |
Saavuimme seitsemän maissa Dharamshalan bussiasemalle, ja
koska rinkat piti saada pois bussin katolta bussin jo halutessa jatkaa matkaa,
kiipesivät Pepe ja israelilainen mies katolle. Korealainen mies ja minä otimme
rinkkoja vastaan ja saimme onneksi kaikkien omaisuuden turvallisesti alas.
Jatkoimme saman tien matkaa McLeod Ganjiin, Dharamshalaan kuuluvaan alueeseen,
jossa Dalai Lamakin asuu tuhansien muiden Tiibetin pakolaisten kanssa. McLeod
Ganjissa on paljon turisteja, mutta tunnelmaltaan paikka on hyvin miellyttävä,
ystävällinen ja rauhallinen, levätessään Himalajan sylissä. Itse pidän paikan
henkisestä ilmapiiristä todella paljon, ja päätimmekin että jäämme viettämään
aikaa meditoiden, joogaillen ja vuoristossa liikkuen pariksi viikoksi, ladaten
akkuja ennen uusia koitoksia. Illan jo hämärtäessä suuntasimme kohti tuttua
majoituspaikkaa ja onneksemme saimme huoneen. Kaiken lisäksi paikan pyörittäjä
Javid tunnisti meidät kahden vuoden takaa! Viime vierailulla tämä ystävällinen
muslimimies tutustutti meidät veljeensä ja vierailimme heidän kodissaan
Kashmirin maaseudulla. Ystävällinen pilke hänen silmissään sai meidät tuntemaan
olomme enemmän kuin tervetulleeksi ja tuntui miltei kuin olisi tullut kotiin. J
Torstaina suuntasimme reippaalle kävelylenkille kohti Bhagsunagin
vesiputousta. Ilmaston ollessa paljon miellyttävämpi, oli ihanaa päästä
liikkumaan! Keho tuntui tukkoiselta ja jumiutuneelta joten kävely teki hyvää ja
tuntui puhdistavalta. Vesiputouksilla oli paikallisia poikia ja miehiä
virkistäytymässä kirkkaan, kylmän veden alla, ja sillä hetkellä toivoin olevani
intialainen mies. Näin naisena ei täällä nimittäin tulisi kysymykseenkään
heittää uima-asuun ja hypätä joukkoon. Kävellessämme takaisinpäin pysäytti
paikallinen hymyilevä mies meidät ja kyseli tarvitsemmeko jotakin.
Kieltäydyttyämme kohteliaasti mies totesi meille: ”You guys look like you wanna
smoke some weed?”. Kieltäydyimme yhä ja
jatkoimme matkaa, mies häipyi nopeasti yhä hymyillen pois. Olen kuullut että
Dharamshalassa ja etenkin sen yläosassa, Dharamkotissa, on paljon
pilvenpolttelijoita. Viime reissulla tapasimme mukavan israelilaisen reissaajan
meditaatiokeskuksessa Dharamkotissa, mutta hän oli kyllä aivan pöllyssä
kokoajan. Olen toki nähnyt kaikenlaista enkä suhtaudu kauhistellen päihteisiin,
mutta mielelläni itse kyllä pysyn tälläkin reissulla muissa seurueissa. J
![]() |
| McLeod Ganj |
![]() |
| Bhagsunagin vesiputous |
Iltapäivällä kävin 90 minuutin tiibetiläisessä hieronnassa,
jonka jälkeen olo tuntui taivaasta pudonneelta. Illalla kävimme syömässä ja
aamulla suuntaamme joogaamaan. Alle 100 metrin päässä majoituksestamme on
astangajoogasali. Vaikka viimeinen reissukuukausistamme onkin omistettu
joogaamiselle Mysoressa, astangajoogan synnyinsijoilla, pyrin löytämään
joogasaleja kaikkialta matkan varrelta. Tarina jatkukoon taas uusien kommellusten
kerryttyä kokemuspankkiin. J





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti