maanantai 21. heinäkuuta 2014

21.7.2014 ”Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään”

Tiistaina 15.7. aamupäivällä heitimme reput selkään ja otimme suunnan kohti Triundia. Eri lähteiden mukaan matkaa sinne on McLeod Ganjista 9-11km ja LonelyPlanetin Trekking In The Indian Himalaya – kirjan mukaan tuo matka olisi 14km. Jotain siis tuolta väliltä lienee tuo yhdensuuntainen matka.  Lähdimme McLeod Ganjista, noin 1750 metrin korkeudelta ensin kohti Dharamkotia, josta matka jatkui hyvin helppokulkuista polkua pitkin vähitellen ylemmäs. Polku jatkui helppokulkuisena tienä ensimmäiselle teekojulle, joka oli 2300 metrissä. Pysähdyimme mehulle ja matka jatkuikin kivikkoisena polkuna ylemmäs. Sadekauden takia ilma oli hyvin sumuinen, mutta ajoittain näimme kauniita maisemia alaspäin. Olimme varustautuneet sadevarusteilla, mutta onneksemme emme koko päivänä niitä tarvinneet. Ilmeisesti edellisinä päivinä oli satanut tiistainkin edestä. J Viimeiset kilometrit Triundia kohti olivat hyvin kivikkoisia ja suhteellisen haastavia johtuen sade- ja sulamisvesistä, jotka valuivat pitkin kiviä tehden niistä hyvin liukkaita. Kiviltä kiville sai ihan harppoa ja vihdoin saavuimme Triundiin, vajaaseen 3000 metriin. Maisemat ovat kuuleman mukaan ylhäältä mahtavat, mutta sumupilvet peittivät aluksi kaiken näkyvyyden. Päätimme siis haukata hieman purtavaa ja odotella josko pilvet väistyisivät.

Matkalla Triundiin

Näkymä sumupilvien lävitse Triundin huipulta
Ostimme höyryävät annokset riisiä ja dahlia telttamyyjältä ja istuimme alas syömään ja katselemaan ympärillemme. Huipulla on yksi vierasmaja, mahdollisuus tietenkin majoittua teltan kanssa sekä pari ruokakojua/telttaa. Osa ihmisistä majoittuu yöksi Triundiin ja jatkaa matkaa eteenpäin tai takaisin alas Dharamshalaan seuraavana päivänä. Osa taas jatkaa samana päivänä matkaa takaisin alas kuten mekin. Syötyämme väistyivät pilvet hetkeksi, nähdäksemme vastapäiviä lumisia huippuja. Hengittelimme, ihmettelimme maailman mahtavuutta ja jutustelimme brittipariskunnan sekä intialais-amerikkalaisperheen kanssa tovin.  Perhe oli punjabilaista alkuperää ja muuttanut Yhdysvaltoihin, mutta vierailevat perheidensä luona Intiassa joka vuosi. He kehuivat kuinka mukavaa tänä vuonna oli ollut käydä Punjabissa, koska lämpötila oli niin miellyttävä (yli 40 astetta). Tirskahdin mielessäni muistellessani hiestä valuvia kehojamme ja läpimärkiä vaatteitamme. Selvästi nämä suomalaiset kehomme on luotu kestämään paremmin pakkasta ja viimaa. :D Lähdimme pian suuntaamaan takaisinpäin, heilutimme ruokamyyjälle ja pistimme vipinää töppösiin ehtiäksemme takaisin ennen pimeän tuloa. Parin kilometrin kuluttua saavuimme teekojulle, jossa juuri hyvästelemämme ruokamyyjä oli istumassa hymyillen. Vaikka vauhtimme oli ollut rivakka, tiesi hän tietenkin paremmat oikopolut. Loppumatka sujui hyvällä vauhdilla ja olimmekin paljon ennen pimeää perillä alhaalla. Haimme hieman ruokaa ja loppuilta kuluikin lepäillessä ja kevyesti venytellessä. Kokonaismatka oli siis lähteestä riippuen 18 – 28 km (eipä tullut mieleen mitata matkaa itse..). Teemme tällä reissulla pidempiäkin vaelluksia korkeammalla, mutta tämä oli erittäin mukava startti. J

Vierailimme keskiviikkona Dalai Laman temppelillä, Tsuglagkhangissa, toistamiseen tällä reissulla. Dalai-lama on Tiibetin buddhalaisuuden Gelugpa-koulukunnan vaikutusvaltaisin edustaja, mutta ei sen johtaja. Historiallisesti dalai-lamalla on usein ollut Tiibetin poliittisen johtajan rooli.  Ensimmäinen dalai-lama, Gendun Drup syntyi vuonna 1391. Nykyinen, 14. dalai-lama on Tenzin Gyatso (Wikipedia). Dalai Laman asunto sijaitsee temppeliä vastapäätä ja sinne ei tietenkään ole asiaa, mutta temppelialueelle ja siellä sijaitseviin kahteen eri temppeliin pääsevät vierailijatkin joka päivä. Aikaisin aamulla on myös mahdollista osallistua munkkien chanttaamiseen (eli pyhien tekstien ääneenlausumiseen) ja meditaatioon. Turvallisuustoimet olivat tiukentuneet parin vuoden takaa, jolloin kuvaaminen oli kielletty kirjallisin ja kuvallisin ohjein, mutta kukaan ei tehnyt mitään estääkseen ihmisiä kuvaamasta. Nyt puhelimet ja kamerat piti jättää narikkaan ja temppelialueelle ei päässyt ilman turvatarkastusta. Turvatarkastajamies huomasi käsissäni olevat vuosien takaiset tatuoinnit, joista toisessa lukee DHARMA, ja innostui täysin. Hän kutsui kaksi muutakin tarkastajaa katsomaan tatuointiani ja lopulta kehuttuaan sitä yhä, taputtivat minua olalle ja toivottivat hymyillen kaikkea hyvää. Jatkoimme tämän hauskan kohtauksen jälkeen matkaa, ja pysähdyimme ennen temppeliin menoa katselemaan munkkien toimintaa temppelin aukiolle. Aukiota vastapäätä sijaitsee Namgyal-luostari, jossa asuvat munkit tekevät joka päivä perinteisiä tiibetiläisiä väittelyharjoituksia aukiolla. Munkit olivat pareittain, ja toinen parista sivalsi selvästi maassa istuvaa pariaan sanallisin kääntein samalla voimakkaasti käsiään yhteen lyömällä. Toisen tehtävänä näytti olevan rauhallisesti ottaa vastaan tämä tai väitellä menettämättä malttiaan. Hieman tämä jäi epäselväksi mutta melkoinen huuto ja mekkala alueella oli. Osalla munkeista näytti lähtevän homma lapasesta ja naurukin raikasi, mutta eipä asioiden kai tarvitse henkisellä polullakaan turhan vakavia olla. J Täällä McLeod Ganjissa näkyy munkkeja älypuhelintensa kanssa ja istumassa rivissä nettikahvilassa Facebook- ja Youtube-sivuja selaillen. Toki internet on pullollaan opetuspuheita ja muuta hyödyllistä, ja yhteydenpito on tietenkin nykypäivänä helpointa netin välityksellä, oli munkki tai ei. Kieltämättä kuitenkin kadulle näkyvä tilanne munkkitoveruksista hampurilaisbaarin tiskillä pohtimassa mitä ottaisivat, pisti hieman hymyilyttämään. J

"Ottaisinko ranskalaiset vai tuon vegehampparin?"
Munkkien harjoituksia tovin seurattuamme vierailimme ensin Kalachakra-temppelissä, joka on varsinaisen Dalai Laman temppelin vieressä. Vuonna 1992 rakennetun, Kalachakralle omistetun temppelin vierailun jälkeen siirryimme temppelikompleksia kiertäviä käytäviä pitkin eteenpäin, ihastellen kauas aukeavia maisemia. Astuimme seuraavaksi Tsuglagkhangiin ja vietimme täällä hieman pidemmän tovin. Temppelissä on kolme isoa patsasta; Shakyamuni Buddha (Siddhartha Gautama, Buddha), Padmasambhava (Intialainen joogi, joka toi aikanaan buddhalaisuuden Tiibetiin) sekä Avalokitesvara (tuhatkätinen, suuren myötätunnon bodhisattva; bodhi tarkoittaa valaistunutta ja sattva olentoa). Dalai-laman uskotaan olevan Avalokitesvara-bodhisattvan ruumiillistuma. Padmasambhava sekä Avalokitesvara ovat temppelissä kasvotusten kohti Tiibetiä ja kaikille patsaille on lahjoitettu runsaasti ruokia ja rahaa. Luin mielessäni Avalokitesvaralle pienen rukouksen erään ystäväni puolesta ja kiitin kaikesta. Temppelillä aistii kyllä erittäin henkisen kosketuksen, vaikkei Dalai Lama itse olekaan paikalla.

Church of St John in the Wilderness
Temppelivierailun jälkeen lähdimme katsomaan anglikaanista kirkkoa, nimeltään ”Church of St John in the Wilderness”. Kirkko rakennettiin vuonna 1852 palvelemaan brittijoukkoja perheineen Dharamshalassa. Vuonna 1905 koko Kangran aluetta ravisteli suuri maanjäristys, jossa kuoli miltei 20 000 ihmistä. Myös kirkko kärsi suuria tuhoja, mutta se saatiin korjattua sen ollessa yhä alueen vanhimpia alkuperäisiä rakennuksia. Kirkko itsessään ja sitä ympäröivät näkymät saivat miltei tuntemaan olevansa Euroopassa, lukuun ottamatta taustalta kuuluvia jatkuvia autojen tööttäyksiä ja muita niin intialaisia elämänmerkkejä. J

Torstaina vuorostaan kävelimme nelisen kilometriä ylämäkeen, Dal-järvelle.  Nimensä järvi on saanut Kashmirin kuuluisalta Dal-järveltä. Järveä pidetään pyhänä paikkana sen vieressä sijaitsevan pienen hindutemppelin, Shiva mandirin vuoksi. Shivaa palvovat hindut käyvät kerran vuodessa kastautumassa tähän pyhänä pidettyyn veteen. Järvessä asuu erilaisia kaloja, joita monet vierailijat ruokkivat heittelemällä järven vihertävään veteen leivänpaloja. Järvellä oli rauhaisa tunnelma ja istuimmekin tunnin sen laitamalla, sisäänhengitellen alueen tunnelmaa. Järven yläpuolella on tiibetiläisten lasten kylä, Tibetan Children’s Village, jonne suuntasimme seuraavaksi pienen sateen ropistessa yllämme. Kyseessä on yhteisö, jonka taustalla on voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysjärjestö. Järjestö (TCV) huolehtii tiibetiläisten orpojen, varattomien- ja pakolaislasten koulutuksesta ja huolenpidosta. Päätoimipiste on täällä Dharamshalassa, jossa vierailimmekin, mutta toimintaa on ympäri Intian ja järjestön huollettavana onkin yli 12 000 lasta. Toimintaa on ollut vuodesta 1964 saakka ja vuonna 2009 järjestö perusti ensimmäisen tiibetiläisen collegen maanpaossa, Bangaloreen, Intiaan. Nimeltään paikka on ”The Dalai Lama Institute for Higher Education” ja tavoitteena opinahjolla on opettaa niin Tiibetin kieltä ja kulttuuria kuin tieteitä ja taiteitakin maanpaossa eläville tiibetiläisille opiskelijoille (Wikipedia). Ensimmäisenä astuessa isolle urheilu- ja leikkikentälle näkyi iso teksti: ”OTHERS BEFORE SELF”. Ajatelkaapa jos tällainen ohjenuora ohjaisi täällä länsimaissakin tulevaisuuden toivojemme kasvatusta ja koulutusta? Kenties olisimme matkalla vähemmän kylmään, itsekkääseen ja kilpailuhenkiseen maailmaan. Tiibetiläiset ihmiset vaikuttavat ulospäin hyvin vilpittömiltä, ystävällisiltä ja avoimilta. Dalai Lama onkin kuvannut kansaa sielultaan ja perimältään uskonnollisiksi ja hyväntahtoisiksi.

Dal-järvi

Elämänohjeita Tibetan Children's Villagen pihalla
Torstaina illalla kääntyikin sitten hyvän onnen kelkkani ja seuraavat kolme vuorokautta kuluivat 40 asteen kuumeessa, horkassa kieriskellen intialaisen kylpyhuoneen lattialla, minkään kiinteän tai nestemäisen ruoan tai juoman pysyessä sisälläni. Enpä ole ennen millään matkalla sairastunut, edes Intiassa, mutta aikansa ja paikkansa kai kaikelle, kuten Raamatussakin sanotaan. J  Intialaisen ystäväni Amitin henkinen opettaja antoi Amitille viisaan neuvon, josta sain kummalla tavalla lohtua: ”You can’t have security, comfort and truth at the same time”.  Security on poistettu yhtälöstä luopuessamme vanhasta ja lähtiessämme kohti uutta. Comfort tuntui melko kaukaiselta kouristellessani lattialla. Kenties olinkin taas yhden askeleen polullani lähempänä totuutta? :D On myös puhdistavaa käydä matkallaan läpi muutakin kuin auringonpaistetta.


 ”Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti